De Koolmees was in Ridderkerk eerste
De Koolmees was in Ridderkerk eerste Foto: Hans |Mom

De resultaten van de Tuinvogeltelling 2019

RIDDERKERK - De nationale tuinvogeltelling was een groot succes. Er deden meer tellers mee dan ooit te voren! Landelijk deden er ruim 77.000 mensen mee en ze telden maar liefst 1.271.416 vogels! De Huismus was landelijk de meest getelde tuinvogel. Maar regionaal waren er flinke verschillen.

In de BAR gemeenten stond niet de Huismus, maar de Koolmees op nummer één. In Ridderkerk zijn in 216 tuinen maar liefst 3403 vogels geteld. Op nummer twee staat de Kauw. Landelijk komt de Kauw pas op de zesde plaats voor. Zowel landelijk als in Ridderkerk staat de Vink op drie en komt de Huismus komt pas op de vierde plaats.
De Merel scoort in onze omgeving slechter dan het landelijk gemiddelde. Waarschijnlijk is de soort zich hier nog aan het herstellen van usutu-virus. Volgens SOVON zijn er in het voorjaar van 2018 vijftien procent minder merels gezien dan het jaar ervoor. Maar dit jaar steeg de Merel toch een plekje op de landelijke ranglijst.

Halsbandparkiet
Een nieuwe soort is de halsbandparkiet . Al staat deze landelijk en ook in Ridderkerk nog niet in de top tien, ze komen hier ook volop voor. In de gemeente Albrandswaard staat deze exoot zelfs op nummer negen.
De Halsbandparkiet komt van oorsprong voor in Zuid-Azië en Centraal-Afrika. In de jaren '60 werden enkele exemplaren losgelaten in stadsparken van Amsterdam en Den Haag. Mensen vonden het wel gezellig zo. Een paar van die parkieten die je dagelijks kan voeren. Ze deden het echter zo goed dat de soort inmiddels in de gehele Randstad te zien is. In de jaren '70 bereikten de parkieten ook de noordrand van Rotterdam, het duurde nog tot 2005 voordat de eerste waarnemingen ten zuiden van de Nieuwe Maas werden gedaan.

Kleine kolonies
In de afgelopen jaren groeide het aantal meldingen op het eiland IJsselmonde snel. Vanaf 2007 werden ook de eerste broedgevallen vastgesteld. Er ontstonden kleine kolonies in het Zuiderpark (Rotterdam-Zuid) en op het landgoed bij Huys ten Donck (Ridderkerk). Vervolgens verschoof de verspreiding langzaam in zuidelijke en oostelijke richting. Tegenwoordig broedt de Halsbandparkiet op IJsselmonde ook al in Hoogvliet, Poortugaal, Barendrecht en Zwijndrecht.
Ook de resultaten van dit jaar laten weer zien dat de tuinvogeltelling een goede manier is om de vinger aan de pols te houden. En voor veel mensen is de telling een reden om zich te verdiepen over welke vogels in hun tuin voorkomen. Misschien leidt dat wel tot een nieuwe hobby.