Derus de Hartog (81)

Waar kennen we jou van?
De meeste mensen kennen mij denk ik als koster van de Opstandingskerk in Rijsoord en als beheerder van De Bron. Ik heb in 1974 op deze baan gesolliciteerd en ben toen samen met mijn ex-vrouw vanuit Schiedam naar Rijsoord verhuisd. Daarnaast ben ik 25 jaar voorzitter van de EHBO-vereniging in Rijsoord, zing ik in een koor in Heinenoord, ben ik secretaris van de bewonersvereniging van de flat waar ik woon en zit ik in het kookteam en de Polengroep van Rijsoord. Het bekendst ben ik echter misschien wel als Sinterklaas. 36 jaar heb ik verkleed als de goedheiligman CBS De Klimop in Rijsoord bezocht. In die tijd heb ik dus kinderen van kinderen van kinderen voor mij horen zingen.

Hoe is jouw gezinssituatie?
Ik woon sinds vijf jaar alleen in een appartement met ruim uitzicht over Ridderkerk. Ik heb een zoon Nico, schoondochter Anda en twee kleinkinderen Christian en Valerie.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?
Dat is toch wel het moment dat mijn vader na de mobilisatie uit Engeland thuiskwam. Hij was kok en mocht pas naar huis toen iedereen vertrokken was. Ik was 2,5 jaar toen hij wegging. Toen hij thuiskwam lag ik ziek in de bedstee. ,,Dag mijnheer", zei ik toen hij binnenkwam, maar toen ik zag dat het mijn vader was, was ik gelijk beter.

Waar word je gelukkig van?
Iedere morgen als ik wakker word ben ik blij met de nieuwe dag. Maar er zijn zoveel dingen waar ik gelukkig van word. Het zijn vaak de kleinste dingen waar je al van kan genieten. Als je het maar wil zien.

Waar ben je verdrietig om geweest?
Toen mijn partner Nel de Gelder na een jarenlange strijd tegen kanker overleed. Het was een moeilijke tijd. Maar er was ook een gevoel van opluchting dat ze rust had en de strijd voorbij was.

Welke toekomstdromen heb je nog?
Ik hád een jarenlange droom om nog eens naar een optreden van André Rieu in Maastricht te gaan. Die droom gaat dit jaar uitkomen. In juli hoop ik met mijn zus op het Vrijthof te zijn. De kaartjes hebben we al binnen.

Hoe zouden je vrienden jou omschrijven?
Dat moet je aan mijn vrienden vragen. Dat vind ik moeilijk over mijzelf te zeggen.

Hoe sta je 's morgens op?
Ik ben geen specifiek ochtend- of avondmens, maar sta zowel 's morgens als 's avonds paraat. Wel gebeurd het nogal eens dat ik op bed een Sudoko maak voor ik aan de dag begin.

Welke verleiding kan je niet weerstaan?
Ik hou van lekker eten en ja, soms eet je dan wel eens teveel.

Wat zijn je angsten?
Dat ik niet meer mobiel ben. Ik kan nu nog overal heen met fiets of auto. Veel van mijn sociale contacten zouden denk ik afgesneden worden als ik dat niet meer kan. Als er nu iets op mijn pad komt en ik vind het leuk dan ga ik er heen. Zo ben ik een jaar of zes geleden lid geworden van de 30+ soos in De Fontein in Rijsoord. Eigenlijk kan je beter 50+ zeggen, want de meeste bezoekers zijn ruim boven de vijftig, maar dat maakt niet uit. Als ik niet meer mobiel zou zijn dan sla je een uitnodiging om daarbij aan te sluiten toch eerder af, als je hem al krijgt natuurlijk.

Wat vind je stom?
De steeds maar toenemende agressie in de maatschappij. Er is zo weinig begrip voor elkaar.

Wat heb je geleerd van je moeder?
Ik heb de gastvrijheid van haar in mijn genen. Ze had voor iedereen aandacht en de deur stond altijd open. Dat heb ik ook wel in mij.

Waar kijk je naar op televisie?
Een goede detective, De slimste mens en Miljoenenjacht zijn programma's waar ik wel voor ga zitten.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen?
Ach ik ben 81, dan wil je echt niets meer veranderen hoor. Het is goed zo.

Wie heb je voor het laatst gebeld?
Dat was gisteren met mijn zoon Nico. Ik had problemen met mijn laptop en Nico weet die dingen altijd wel voor mij op te lossen. Hij is mijn helpdesk.

Wat is je favoriete quote?
Pluk de dag.

Wij weten uit reacties, dat deze rubriek zeer gewaardeerd wordt. We zijn echter afhankelijk van tips voor kandidaten om hem in stand te houden. Weet jij iemand, jong of ouder? Mail naar ronald@baruitgeverij.nl.