De missie van E-Fiber in Ridderkerk is mislukt

Streep door glasvezel

RIDDERKERK - Er wordt voorlopig geen glasvezel in Ridderkerk aangelegd. Het is kabelaar E-Fiber en haar providers afgelopen jaar niet gelukt om tenminste 40% van de potentiële aansluitingen voor sneller internet te winnen. Slechts een paar honderd Ridderkerkers hebben hiervoor hun handtekeningen gezet.

Om glasvezel in heel Ridderkerk uit te rollen moest er een kleine 8.000 aanmeldingen zijn. E-Fiber sprak bijna twee jaar geleden met de gemeente af dat glasvezel in heel de gemeente zou worden aangelegd als 40% zou worden gehaald. Wethouder Marten Japenga is teleurgesteld over het niet halen van deze drempel. "E-Fiber had zich contractueel gebonden om overal glasvezel te realiseren, ook in de buitengebieden. Jammer dat dit niet gelukt is" reageert hij op het afblazen van de plannen. Het kabelbedrijf heeft nog geen tien procent van de Ridderkerkse bevolking voor glasvezel achter zich gekregen. Informatieavonden werden goed bezocht, maar de gehoopte stroom aanmeldingen bleef daarna uit. Uit een enquête van E-Fiber is gebleken de veel Ridderkerkers tevreden zijn met hun huidige aanbieder, niet voelen voor overstappen en hun internet snel genoeg vinden.
Ook Ridderkerkse ondernemers gaven niet thuis. De speciale informatieavond voor bedrijven werd bezocht door slechts negen ondernemers. Een oproep voor "glasvezel-ambassadeurs" via Facebook door een plaatselijke ondernemer (met bijna 15.000 volgers) resulteerde in nul geïnteresseerden. Bewoners die wel hun handtekening hadden gezet hebben deze week bericht gekregen dat hun inschrijving voor een abonnement is geannuleerd. Ondanks de geringe respons is wethouder Japenga ervan overtuigd dat glasvezel de toekomst heeft: "Het wordt ook al aangelegd bij nieuwbouwwoningen. Het wachten is nu op een nieuwe marktpartij die glasvezel in Ridderkerk wil realiseren. We zullen ze met open armen ontvangen."