Tekening uit
Tekening uit "Het gelukkige eiland" van Marit Törnqvist

Tekeningen van Törnqvist

RIDDERKERK - Op vrijdagavond 15 februari wordt in de bibliotheek van Ridderkerk een tentoonstelling met tekeningen van Marit Törnqvist geopend. Op panelen getoond worden illustraties uit haar boek "Het gelukkige eiland". Rondom deze tentoonstelling organiseert Lezen Oké activiteiten voor jong en oud.

Marit Törnqvist is als illustrator succesvol in zowel Nederland als Zweden. Haar moeder vertaalde de boeken van Astrid Lindgren in het Nederlands. De in Bussum opgegroeide Marit mocht jaren later zelf het boek "Een kalf valt uit de hemel" van Lindgren illustreren. Ook tekende ze voor het ontwerp van Junibacken, het museum rond de boeken van Astrid Lindgren. Naast illustraties voor kinderboeken van Nederlandse schrijvers maakte ze tekeningen voor haar eigen boeken, waaronder "Het gelukkige eiland". Volgens Lezen Oké weet ze in haar werk "op een ogenschijnlijk eenvoudige manier universele levensthema's toegankelijk te maken voor een groot publiek van alle leeftijden". De werkgroep heeft daarom haar werk aangegrepen voor een tentoonstelling en activiteiten voor jong en oud. Voor de groepen 3 t/m 6 is er een puzzeltocht langs de canvasdoeken en voor de groepen 7 en 8 de theatervoorstelling "Het gelukkige eiland". Ook taalcursisten (laaggeletterden) en taaloefengroepen gaan de expositie bezoeken met een lesprogramma. Leerlingen van de bovenbouw en brugklassers kunnen een muziekgedicht maken. Marit Törnqvist zal vrijdag bij de officiële opening aanwezig zijn en een lezing verzorgen. Het aantal plaatsen is beperkt. Men moet zich daarom vooraf aanmelden via: ridderkerk@lezenoke.nl.