Nel Hofland had deze week haar laatste werkdag bij timmerfabriek De Kievit

Afscheid van timmerfabriek De Kievit na 47 jaar

RIDDERKERK - Na bijna 47 jaar is Nel Hofland-van Wijngaarden gestopt bij timmerfabriek De Kievit. Woensdag had ze officieel haar laatste werkdag bij het Ridderkerkse familiebedrijf dat geleid wordt door haar jongere broers Anton en Robert. "Vorige week hebben we de BAR Award voor Onderneming van het Jaar gekregen. Dat noem ik stoppen op je hoogtepunt" grapt Nel.

In werkelijk had Nel al ruim een jaar geleden besloten om haar werk bij De Kievit te beëindigen. Een nieuwe automatiseringsronde voor de administratie wil ze aan haar opvolger laten. Ze heeft de boekhouding altijd met veel plezier gedaan én veel binnen het bedrijf zien veranderen. "Voor alles via de bank ging moest ik de loonzakjes vullen. Dat hadden sommige mannen hier nog liever jarenlang zo gezien. Want vanaf moment van bankoverschrijvingen wisten ook hun vrouwen precies wat ze verdienden" blikt ze terug.
Nel Hofland trad op verzoek van haar vader in dienst van wat toen nog modelmakerij en timmerfabriek De Kievit heette. Ook haar opa was er toen nog werkzaam. Hij begon het bedrijf in 1920 aan de Benedenrijweg. "Dat was ter hoogte van de Kievitsweg. Vandaar de naam "De Kievit" weet zijn kleindochter.

Eerste spijkerpistool
Het bedrijf was al verhuisd naar de Nijverheidstraat toen Nel Hofland in 1972 haar eerste werkdag had. Een jaar later overleed vader op 47-jarige leeftijd. "Dat we het daarna als bedrijf hebben gered hebben we te danken aan twee fantastische bedrijfsleiders. Mijn twee broers waren toen nog te jong om in het bedrijf te stappen, maar we konden terugvallen op de heren Adriaan den Otter en Wim Maaten. Laatstgenoemde heeft maar liefst 50 jaar voor ons gewerkt" vertelt Nel.

In al haar jaren bij de timmerfabriek heeft Nel Hofland zelf nooit een hamer in handen gehad. Ze heeft wel veel verhalen van de werkvloer meegekregen: "Ik vergeet nooit meer de introductie van het spijkerpistool. Volgens onze timmermannen van toen zou dat het vak alleen maar verpesten. Nadat er een demonstratie mee was geweest wilden ze er direct allemaal eentje hebben."

Sterk gegroeid
Onder leiding van haar broers vonden meer innovaties plaats. Mede hierdoor is het bedrijf sterk gegroeid als onder meer leverancier van kozijnen. Nel maakte twee forse bedrijfsuitbreidingen mee. In 1987 werd er aangebouwd voor een eigen spuiterij en een nieuw gedeelte bracht in 2004 de voordeur van de timmerfabriek naar de Houtstraat. "We hebben nu alweer wat panden aan de Nijverheidstraat gekocht om verder te kunnen groeien. Onze productie is de laatste jaren enorm gegroeid en dat vraagt ook meer opslagruimte. Ik ben er echt trots op dat het hier zo goed gaat met mijn twee bevlogen broers aan het roer" stelt Nel Hofland.
Helemaal los laat de Ridderkerkse het bedrijf niet. Op verzoek zal zij zich op de achterhoede nog wel bezighouden met een aantal zaken.