Waterpolovrouwen winnen in laatste minuut

RIDDERKERK - De waterpolodames van Poseidon '56 hadden afgelopen zaterdag met het vijfde damesteam van ZVL een moeilijke opgave. Aanvankelijk werden de taken goed uitgevoerd en leken de dames op rozen te zitten. De Leidse ploeg wist zich echter uit geslagen positie terug te knokken, waardoor de vierde periode een spannende ontknoping kreeg.

Wilden de dames van Poseidon '56 in de titelrace blijven, dan moest afgelopen zaterdagavond worden gewonnen van het vijfde damesteam van ZVL. In Leiden was met een 4-4 gelijkspel al gebleken dat deze tegenstander geen katje was om zonder handschoenen aan te pakken. De opdracht was duidelijk: 'veel zwemmen en snel spelen.' De dames namen dit advies ter harte en alhoewel ZVL in de eerste periode de eerste speldenprikken uitdeelde, nam de thuisploeg een solide 3-0 voorsprong. Deze voorsprong werd netjes geconsolideerd via 4-1 (einde eerste periode) en 5-2 (einde tweede periode) tussenstanden.
Na het wisselen van kant, wisselde ook het spelbeeld. ZVL wijzigde de tactiek, ging meer druk uitoefenen en bij de thuisploeg zakte de snelheid uit het spel. Een veilig lijkende 5-2 voorsprong verdampte volledig en in minder dan geen tijd leidde ZVL met 5-6. Juist op dat moment wisten de Ridderkerkse dames zich te herpakken. Een gelijk opgaande strijd resulteerde in een 7-7 stand aan het einde van de derde periode.

Ware thriller
De vierde periode moest de beslissing gaan brengen en dat maakte van de wedstrijd een ware thriller. ZVL drong aanvankelijk aan en dat leidde tot verschillende hachelijke situaties voor het Poseidon-doel, maar de verdediging van de thuisploeg wist de aanvallen te weerstaan. Ook Poseidon '56 liet van zich spreken en zag een aantal kansen verloren gaan, uiteindelijk was het een hard geplaatst schot die, iets minder dan een minuut voor tijd, de thuisploeg weer een broze voorsprong bracht. ZVL probeerde in resterende tijd nog een voordelige uitkomst te forceren, maar wist het net niet meer te vinden.
Na de voorjaarsvakantie begint het laatste competitieblok voor de dames. Op zondag 17 maart gaat het eerste damesteam van SCOM op bezoek bij Z&PC De Gouwe in Waddinxveen. Thuis hadden de dames het lastig met deze ploeg en werd een benauwde 7-3 overwinning geboekt.

Uitslag: Poseidon '56 – ZVL 8-7 (4-1; 1-1; 2-5; 1-0).
Doelpunten Poseidon '56: Michelle Keijzer (6x) en Joëlle Geerts (2x).