Joeri van der Schans biedt al veel kleur bij de Bloemenjungle

Lente vroeg begonnen bij de Bloemenjungle

RIDDERKERK - Het is einde februari en al voorjaar in Nederland. Ook bij De Bloemenjungle in Ridderkerk. "De ruimte waar we nu de foto maken, is normaal in deze tijd van het jaar nog leeg. Moet je nu eens zien wat een kleurrijk geheel er al staat!"

Joeri van der Schans is duidelijk in zijn element met het vroege voorjaar. ,,Maar," gaat hij verder, ,,de mensen moeten wel alert zijn wat ze in de tuin zetten. Wat hier staat, is in de kas gekweekt. 80% is vorstbestendig. Primula's, violen, heesters en bollen kunnen prima tegen vorst. Maar niet alles dus. Onze medewerkers vertellen graag welke planten wel en niet temperaturen onder nul kunnen verdragen en wat men kan doen om ze te beschermen."

Trends
Binnen bij de Bloemenjungle hebben de kerstspullen plaats gemaakt voor de laatste trends in woonaccessoires. "De laatste vijf jaar was de trend om planten te vervangen voor 'dood' materiaal. Planten maakten plaats voor windlichten met mooie kaarsen erin en plastic bloemen. Planten en bloemen waren maar lastig. Te veel rommel, te veel onderhoud. Dat heeft zich nu gekeerd" vertelt Joeri: "Mensen zijn zich meer en meer bewust van een gezond leefklimaat in de woning. Planten dragen daarin bij. Ze zorgen voor 20% verbetering van het leefklimaat. The Urban Jungle wordt deze trend genoemd. Nog steeds leuke woonaccessoires, maar nu gecombineerd met planten en bloemen."De overheid sluit zich bij deze trend aan met de operatie 'steenbreek'. Tuintegels eruit, planten en bomen erin. Minder steen in de tuin verbetert het leefklimaat, zorgt voor een betere afwatering en brengt vogels weer terug in onze woonomgeving: "Voor het onderhoud hoeft men het niet te laten. Er is veel onderhoudsvriendelijk groen te koop. Een kwestie van goede voorlichting en de juiste afweging maken."

VIP avond
Voorjaarsbloemen en planten, onderhoudsvriendelijk groen, Urban Jungle. Men vindt het allemaal bij De Bloemenjungle. 4 april is er een VIP-avond. ,,VIP's worden ontvangen met live muziek, een hapje en een drankje. Een vijftal ondernemers staan met een kraam tussen de planten en we hebben mooie aanbiedingen. Iedereen is welkom. Bij ons is iedereen VIP," besluit Joeri.