Overvallen

Eerst de Boon's, toen de Gamma en pas geleden was ook de Coop doelwit van een reeks brute overvallen. Aan mijn omgeving merk ik dat dit onderwerp leeft in Ridderkerk. Velen vragen mij naar mijn mening over deze recente gebeurtenissen. Door mijn achtergrond als bijna-criminoloog weet ik veel van het onderwerp criminaliteit af. Ik zou hier dan ook hele theorieën op los kunnen laten.

Ridderkerk wordt overvallen. Een vorm van criminaliteit dat volgens velen toch juist in de grote steden en niet in ons dorp plaats zou vinden. Niets blijkt minder waar. Juist in de grote steden is er veel surveillance door de overheid, oftewel veel toezicht. Een logisch gevolg hiervan is natuurlijk een verplaatsing van het doelwit. Volgens de routine activiteiten theorie zijn er drie factoren nodig voor het bestaan van criminaliteit, namelijk: een gemotiveerde dader, een mogelijk doelwit en de afwezigheid van toezicht. De meeste criminelen denken heel simpel. Een plek met relatief weinig controle en goede vluchtwegen, dat wordt de plaats delict.

Van weinig toezicht is vandaag de dag niet snel meer sprake. Tegenwoordig heeft ieder winkelpand ten minste één camera hangen. Het is dan ook niet voor niets dat overvallers hun uiterste best doen vooral niet herkend te worden. Zoals in het geval van de overval op de Coop aan het Vlietplein goed te zien was in een uitzending van het televisieprogramma 'Opsporing Verzocht'. Naar aanleiding van deze uitzending is het bericht meerdere malen via social media gedeeld en zijn er ondanks de gezichtsbedekking van de dader meerdere tips binnengekomen bij de politie. Tot opluchting van vele Ridderkerkers is de behandeling van de zaak in volle gang en is het nu aan de rechter om een oordeel te vellen.

Hoe ik hierover denk? In eerste instantie had zoiets natuurlijk nooit mogen gebeuren. Er dient vroegtijdig te worden ingegrepen om potentiële daders te weerhouden van criminaliteit. Door middel van preventieve maatregelen zoals gezinsinterventie of (nog) meer toezicht kan dit doel worden bereikt. Echter, valt te begrijpen dat niet iedere dader aan de voorkant van het strafproces kan worden tegengehouden. In deze gevallen vind ik het goed dat de politie er bovenop zit en dat zaken als deze, al dan niet met hulp van burgers, worden opgelost.