Heksenheisa op Tiengemeten

RIDDERKERK - Zondag 17 maart houdt Natuurmonumenten op natuureiland Tiengemeten de OERRR Natuurdag Heksenheisa. Kinderen in de leeftijd van 4-12 jaar maken deze dag op speelse manier kennis met verschillende aspecten van de lente. Zo gaan zij, onder begeleiding van een vrijwillige boswachter, zoeken naar eetbare planten in de natuur en maken ze van wilgentakken een eigen bezem.

Programma

Deelnemers kunnen kiezen uit verschillende vertrektijden met de pont: 11.00 uur of 12.00 uur. Bij veel belangstelling wordt er nog een tijdstip aan toegevoegd. In Speelnatuur ontvangt opperheks Tiengemet de kinderen en vertelt ze wat er allemaal te doen is. Het maken van een amulet met eigen heksennaam, die zorgt voor bescherming. Een toverstok mag natuurlijk ook niet ontbreken. Hiervoor gaan de kinderen buiten op zoek naar bruikbare natuurlijke materialen om er een eigen persoonlijke stok van te maken. Ook leren ze vliegen op een bezem van wilgentakken, eten ze heksensoep en bakken ze een broodje boven een echt vuur. Na afloop kennen de kleine tovenaars en heksen alle geheime kneepjes van het tovenaarsvak en ontvangen ze hun diploma van de opperheks. Alle onderdelen zijn tot 16.00 uur in eigen tempo af te leggen.

OERRR

Heksenheisa valt onder het OERRR-programma: het jeugdprogramma van Natuurmonumenten dat alle kinderen van 0 tot 12 jaar de natuur laat ontdekken. Met OERRR beleeft men avonturen die men nooit meer vergeet en ontdekt men hoe men de natuur en de dieren kan helpen.

Aanmelden

Kleine tovenaars en heksen in de dop kunnen zich aanmelden voor dit evenement via de website van Natuurmonumenten: www.natuurmonumenten.nl/tiengemeten onder activiteiten. Heksenheisa begint met de overtocht met de pont om 11.00 uur of 12.00 uur vanaf Nieuwendijk (navigatie: Nieuwendijk 1, 3284 KR Zuid-Beijerland). Kinderen van OERRR betalen vier euro, net als kinderen van leden van Natuurmonumenten. Niet-leden betalen zeven euro. Ouders/begeleiders blijven tijdens de activiteit bij de kinderen, maar hoeven zich niet aan te melden. Meer informatie is ook te vinden via: http://nm.nl/agenda/228457