Start aanleg bijen- en vlinderidylle

RIDDERKERK - Stichting Natuurbeheer Waalbos gaat met subsidie van de Groene Motor, NL Doet en de gemeente Ridderkerk en ondersteuning van Staatsbosbeheer een bijen- en vlinderidylle aanleggen in een deel van het Waalbos. Deze idylle zal komen op graslanden achter de woningen van de Rijksstraatweg en bij de Jonge Jan. De Stichting zal deze bijen en vlinderidylle dan gaan sinusmaaien. Sinusmaaien wil zeggen dat er sinusvormig delen gemaaid worden en delen blijven staan, zodat er altijd bloeiende planten zijn voor de bijen- en vlinders. Aanvankelijk zou er deze week worden geëgd. Vanwege de vele regen is het de vraag of dat deze week plaats kan vinden. De gronden zijn nu te nat om met apparatuur te bewerken. Als dit deze week niet mogelijk is, zal er zo snel mogelijk na 16 maart worden gestart met de aanleg van de bijen- en vlinderidylle.

Zaterdag 16 maart gaan ze met vrijwilligers aan de slag om in de buurt van de bijen- en vlinderidylle een insectenhotel te bouwen. Aanvankelijk was de bedoeling om met vrijwilligers te zaaien, maar dit is toch machinaal handiger. Ze kunnen nog genoeg handen gebruiken die komen helpen met de bouw en de vulling van het insectenhotel. Daarnaast zijn er ook nog een aantal andere werkzaamheden te doen. Mensen die de handen uit de mouwen willen steken kunnen zaterdag naar het Waalbos komen en zich aanmelden.

Ze verzamelen om 9.00 uur op het parkeerterrein van het Waalbos, gelegen achter het parkeerterrein van Ross Lovell aan de Waalweg in Rijsoord Ridderkerk. Ze werken tot ongeveer 13.00 uur met tussendoor een pauze voor koffie, thee en limonade. Ze eindigen met een broodje (met worst en kaas) en soep. Men wordt gevraagd om zich aan te melden in verband met het aantal broodjes. Meer informatie en aanmelden via https://www.nldoet.nl/ en/of via info@onswaalbos.nl