Plaatjes van een tram over de Koninginneweg zijn in de visie van Ridderkerk niet aan de orde

Beste kansen voor snelle bus

RIDDERKERK - De nieuwe ontwikkelvisie voor openbaar vervoer voor Ridderkerk zet in op verbetering van het busvervoer. Nieuwe snellere buslijnen moeten de plannen voor een tram definitief naar de prullenbak brengen. In de verdere toekomst wordt lightrail niet uitgesloten, maar een tracéreservering is hiervoor niet nodig. Mochten er weer serieuze plannen voor een railverbinding komen, kan dat over de Rotterdamseweg.

Dit zijn de voornaamste conclusies van de ontwikkelvisie voor HOV tussen Rotterdam, Ridderkerk en de Drechtsteden, die is opgesteld door de gemeente Ridderkerk en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Uit dit rapport blijkt ook dat de tram voor nu en in de toekomst geen optie is. Het zal niet tot tijdwinst voor de reizigers leiden. Het gemeentebestuur wil daarom inzetten op snelle bussen met een hoge rittenfrequentie. Deze zogenoemde HOV-bussen zijn mogelijk op de Rotterdamseweg, waarover nu één R-netlijn gaat. Daarnaast ziet men in de visie kansen voor HOV-bussen over de Vlietlaan of langs de zuidkant van Drievliet. Voor deze mogelijke route is nog verder onderzoek nodig. De gemeente hoopt met deze plannen een mogelijke tramlijn definitief van de kaart te krijgen. Wethouder Peter Meij (verkeer) hoopt dat de visie voldoende biedt om een einde te maken aan de ruimtereservering voor een tram: "Door dat tracé zitten we nu als gemeente al jaren op slot. We willen huizen bouwen en verder met andere ontwikkelingen."
De provincie heeft de tramlijn op de kaart gehouden omdat Ridderkerk bij het afwijzen van de tram niet met goede alternatieven kwam. Peter Meij erkent dat de gemeente lang met de rug naar de regio heeft gestaan. Hij stelt dat dit is veranderd. "Ons nieuwe HOV-plan is mede opgesteld door ambtenaren van de provincie. Ik hoop dat we hiermee aan de verwachtingen voldoen" aldus de wethouder.

Lightrail

Zonder nog op de inhoud in te gaan bracht Meij de HOV-visie zaterdag ter sprake in bij een paneldiscussie bij Radio Ridderkerk. Hij wilde bij gedeputeerde Jeannette Baljeu peilen of het provinciebestuur in dit dossier wil bewegen. "Het is niet mijn portefeuille, maar rails is altijd de basis geweest. Juist omwille van de bereikbaarheid in de Randstad gaat het vooral om rails. Maar ik weet nu nog niet wat de Ridderkerkse alternatieven zijn" zo houdt Baljeu zich nog op de vlakte.
Voor de ook aan deze discussie deelnemende burgemeester van Hendrik-Ido-Ambacht, Jan Heijkoop, is de lijn voor de toekomst wel duidelijk. "Een lightrailverbinding of ander spoor. Dat moet echt gebeuren" zo sluit hij zich aan bij een luider wordende wens van de Drechtsteden.
De vervoervisie van Ridderkerk zet de boel niet op slot voor een mogelijke lightrail. Voor dit verre toekomst beeld kan de Rotterdamseweg benut worden. Kansen hiervoor worden overigens pas gezien na de uitvoering van de plannen voor Station Stadionpark. Dit is dan een belangrijk overstappunt en biedt kansen voor een rechtstreekse verbinding met Rotterdam CS.
Over het huidige tramtracé is lightrail niet mogelijk. De gemeente zal de provincie daarom vragen om dit los te laten.