De cloud is nog ongrijpbaar voor veel senioren

RIDDERKERK - De meeste senioren weten wat 'bestanden in de cloud opslaan' betekent, maar één op de tien heeft geen idee wat de cloud is. Veel ouderen gebruiken de cloud daarom nog niet (39%). De belangrijkste reden om het niet te gebruiken, is dat mensen het geen prettig idee vinden dat al hun bestanden online staan, zo blijkt uit onderzoek van SeniorWeb onder ruim 900 senioren.

Alles overal bij de hand

Van de vier grote clouddiensten (Microsoft OneDrive, Dropbox, Google Drive en Apple iCloud) wordt OneDrive het meest (51%) en iCloud het minst gebruikt (34%).De belangrijkste redenen om clouddiensten te gebruiken zijn; overal en op al je digitale apparaten bij je bestanden kunnen en geen risico op verlies door diefstal of beschadiging van apparaten (bijvoorbeeld bij een crash of brand). Ongeveer de helft van de senioren geeft een van deze redenen op. Dat bestanden heel makkelijk en snel kunnen worden gedeeld of dat er standaard een back-up wordt gemaakt, zien veel minder ouderen als een belangrijk voordeel van de cloud.

Foto's opslaan

Van de cloud-gebruikers gebruikt maar 36% het als back-up voor al hun bestanden. De meesten gebruiken het om af en toe bestanden op te slaan (87%). Het delen van bestanden met anderen doet ruim een kwart van de senioren. Men plaatst voornamelijk foto's in de cloud (78%). Verder worden ook tekstbestanden en pdf's (bijvoorbeeld polissen of facturen) online opgeslagen. Maar muziek, films of e-books worden vrij weinig online bewaard.

Vrijwilligers helpen u met stap-voor-stapuitleg over de smartphone

Uit het onderzoek blijkt verder dat er veel behoefte aan informatie over het onderwerp is. Ook onder de cloud-gebruikers. Iedereen die meer informatie wil over de cloud en de verschillende clouddiensten kan terecht bij Facet Ridderkerk. In samenwerking met Seniorweb organiseren zij op 9 april van 13.00 tot 15.30 uur en op 6 mei van 10.00 tot 12.30 uur een workshop 'Cloud en Back-up' maken op het kantoor van Facet Ridderkerk aan de Schoutstraat 5. De kosten voor deelname aan de workshop bedragen tien euro. Men is van harte welkom. Neem voor meer informatie over computercursussen van Facet en SeniorWeb contact op met Frederike Barendregt van Facet Ridderkerk via 0180 – 432 350 of Frederike.Barendregt@facetridderkerk.nl. Bekijk www.facetridderkerk.nl voor het complete overzicht computercursussen.