Kunstroute inspireert Henk Zwiers

RIDDERKERK - De jaarlijkse Kunstroute Ridderkerk (6 en 7 april) vindt dit jaar voor het eerst plaats onder voorzitterschap van Henk Zwiers. De oud-wethouder nam enkele maanden geleden het stokje over van Erna Wouters: "Het is een uitdaging om met deze groep de kunst meer in de belangstelling te brengen."

De 76-jarige Zwiers stopte begin dit jaar met zijn bestuurswerk voor de PvdA. Hij wil nu geen politieke rol meer vervullen. "Dat laat ik aan de nieuwe generaties. Ik wil nu alleen nog leuke dingen doen. De Kunstroute past daarbij. Het is een heel andere wereld die inspireert" zegt de nieuwe voorzitter.
Henk Zwiers benadrukt dat hij geen verstand van kunst heeft. "Daar kun je met mij geen discussie over voeren. Ik vind iets mooi of niet. Veel dieper gaat mijn beleving van kunst niet. Als bestuurder kan ik wel helpen om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Dat is geen vanzelfsprekendheid als je met zoveel verschillende kunstenaars te maken hebt."
De voorzitter heeft ook het gevoel dat hij in een gespreid bedje is gekomen. Voor het eerst in jaren heeft de Stichting Kunstroute Ridderkerk weer een compleet bestuur. Naast de kunstenaressen Ingrid Zelessen (secretaris), Nadja Novali (penningmeester) en Nathalie de Waard-van Wingerden is oud-penningmeester Cor de Koning terug als algemeen bestuurslid.
Recent is ook een volledig vernieuwde website gelanceerd. "Alle kunstenaars worden daarop voorgesteld en ook de route is nu eenvoudig te downloaden. Dat is niet mijn verdienste. Daar hebben andere mensen heel hard voor gewerkt" wil Zwiers graag onderstrepen.
De nieuwe preses hoopt dat de Ridderkerkse Kunstroute een nog sterker merk wordt. "Dit hoort net als 3x2 echt bij Ridderkerk. Al meer dan 25 jaar laten onze kunstenaars jaarlijks hun werk zien. Daar komen wat mij betreft nog vele jaren en hopelijk ook jonge kunstenaars bij!"
Meer over de Kunstroute 2019 is te vinden op: www.kunstrouteridderkerk.nl.