Bas Huijzer (76)

Waar kennen we jou van?

Ik ben geboren en getogen aan het 'Dijksie' in Bolnes. Sinds 1992 woon ik in Ridderkerk. Twaalf jaar ben ik voorzitter geweest van Stichting BOEM. De stichting organiseerde allerlei evenementen in Bolnes zoals een jaarmarkt, disco- en dansavonden, koningsdagspelen en de intocht van Sint-Nicolaas. Ik heb mijzelf jarenlang in het pak van de goedheiligman gehesen. Op het paard gingen we door het dorp. Of ik was op bezoek in het winkelcentrum. We hebben met de stichting tien jaar de wielerronde georganiseerd. Verder ben ik 34 jaar buschauffeur geweest. De eerste jaren op lijn 2 van de Twee Provinciën, die van Dordrecht naar Rotterdam reed. Later reed ik op diverse lijnen in de regio.
Waar mensen me ook van zouden kennen is de muziek. Ik speel al zestig jaar schuiftrombone. Van die zestig ben ik er vijfentwintig lid geweest van Sursum Corda in Rijsoord. Waar mensen me heel misschien van zullen herkennen is de TV. Ik ben wel eens in beeld geweest toen er een programma over mijn broer Leen (Lee Towers) gemaakt werd.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik woon samen met mijn vrouw Mijnie in Ridderkerk. De kinderen zijn het huis uit en ik ben inmiddels opa van acht kleinkinderen.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?

Ik kijk terug op een mooie jeugd. Vooral het buitenspelen met de kinderen uit de buurt deed ik graag. Tikkertje, lange bok. Al die spelletjes met elkaar spelen was heel leuk. Nee, niet voetballen, maar spelletjes. En in de wintermaanden schotsje lopen op de sloten. Ik was er niet zo behendig in denk ik, want ik haalde dikwijls een 'natte', terwijl mijn vrienden wel met droge voeten aan de overkant kwamen.

Waar word je gelukkig van?

Van muziek maken. Ik kan nog zoveel sores hebben, als ik speel, dan vergeet ik echt alles.
Maar ook van fietsen en met de caravan weggaan. Ik trek samen met Mijnie door Nederland. Zetten we de caravan op een camping en rijden we de fietsvierdaagse in die regio. Vorig jaar hebben we zo'n 4000 km gefietst.

Waar ben je verdrietig om geweest?

Het overlijden van mijn schoondochter. Ze is slechts 51 jaar geworden en overleed op haar verjaardag.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Ik hoop dat ik in een goede gezondheid nog lang muziek mag maken en er lekker met de caravan en fiets samen met mijn vrouw op uit kan trekken.

Hoe zouden je vrienden jou omschrijven?

Als een gezellige vent om mee om te gaan. Ik heb altijd wel een gezellig praatje of wat te 'ouwehoeren'.

Hoe sta je 's morgens op?

Ik ben 's morgens nog wel een beetje lui, maar nooit chagrijnig. Als Mijnie me roept, dan sta ik gelijk op.

Welke verleiding kan je niet weerstaan?

Die heb ik eigenlijk niet. Ik kan alles doen, maar ik kan ook alles laten.

Wat vind je stom?

Mensen die, in mijn ogen, persoonlijk zaken die niemand iets aangaan toch op Facebook delen.

Wat heb je geleerd van je moeder?

Voornamelijk zelfstandigheid en dingen doen zonder te zeuren. We waren met zes kinderen thuis en hadden het financieel niet breed. Iedereen moest wat doen om het gezin draaiende te houden.
Ik was twaalf en toen werkte ik al. Het verdiende geld droeg ik thuis af.

Waar kijk je naar op televisie?

Ik kijk graag naar sport. Wielrennen heeft daarbij een voorkeur. Daarnaast vind ik wildlife films mooi.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen?

Niets. Helemaal niets.

Wie heb je voor het laatst gebeld?

Ik bel nooit. Ik praat graag, maar ik kijk de mensen liever aan als ik iets zeg.

Wat is je favoriete quote?

Die heb ik niet.

Dan toch nog een vraag over je beroemde broer. Zie je hem nog wel eens?

Zeker. Op verjaardagen komen we sowieso bij elkaar. Lee is gewoon broer Leen voor mij hoor. Leen speelt geen rol op de bühne. Hij is zoals hij is.

Wij weten uit reacties, dat deze rubriek zeer gewaardeerd wordt. We zijn echter afhankelijk van tips voor kandidaten om hem in stand te houden.

Weet u iemand, jong of ouder? Mail naar ronald@baruitgeverij.nl.