RVVH pakt late maar gouden driepunter

Sport

RIDDERKERK - RVVH is er op de valreep in geslaagd om naaste concurrent De Meeuwen in eigen huis te verslaan. Na de 0-0 ruststand en de achterstand van 2-1 vijf minuten voor tijd, sloeg Hercules in de slotfase tweemaal succesvol en keihard toe, 2-3 winst.

door Theo Leenheer

Op het fraaie sportpark D'n Hooghe Hilt, gelegen direct achter de duinen, ontspon zich een matige maar wel uiterst spannende wedstrijd. De eerste helft gebeurde er echter niet al te veel. De thuisploeg leek wat af te wachten en RVVH had wel duidelijk meer aanvallende intenties maar tot grote kansen leidde dat zeer zeker niet. Jesse Eggers en Mahmut Sönmez probeerden het met schoten maar misten net het doel. Brandon Könemann, aangespeeld door Jessie Proost, zag zijn inzet gestopt door keeper Jesse Kerkhove. Aan de andere kant viel alleen een schotpoging naast uit de rebound van Yannick van de Woestijne op waardoor de 0-0 bij de rust niet geheel onverwacht was.

Zoals zo vaak dit seizoen, hoe anders was de tweede helft. Direct al een goede poging van Sönmez die een voorzet van Eggers richting kruising probeerde te krullen, maar die ging net voorlangs. Na tien minuten was daar ineens de voorsprong voor De Meeuwen. Een vrije trap op het middenveld werd door Martijn Houterman de Ridderkerkse zestien ingeslingerd waar Delano Langezaal het meest alert reageerde door de bal eigenlijk simpel binnen te lopen, 1-0. Na ruim een uur waren namens de Ridderkerkers Könemann en Ibrahim el Koubai dichtbij de gelijkmaker, ze kwamen echter een teenlengte te kort. De voor laatste genoemde ingevallen Nedely Fortes, die zelf na acht minuten vanwege een hamstring blessure ook al weer gewisseld moest worden, kreeg vervolgens ook een kans op de gelijkmaker na een voorzet van Eggers. Dit bleek uitstel van executie want een minuut later was daar wel de gelijkmaker. De net voor rust ingevallen Remon Luksch (voor de met een ribblessure uitgevallen Christiaan Sprangemeijer) werd door Jardel Drenthe over links de zestien ingestuurd waarna de uitkomende keeper Kerkhove zijn poging wist te pareren maar de bal niet kon klemmen. Könemann bewees vervolgens zijn waarde als goaltjesdief door de bal binnen te werken, 1-1. Na deze goal kwam Shamir de Jesus dus in het veld voor Fortes. Sönmez had vervolgens een poging via de rechterkant die net naast eindigde. Uit de langlopende tegenaanval, in eerste instantie via de linkerkant, werd op rechts door De Meeuwen de opening gevonden bij de volledig vrijstaande Alfaro Pentury. Deze had vrije doorgang richting het doel van Donovan Levestone en passeerde hem dan ook met ijzingwekkende kalmte, 2-1 voor De Meeuwen.

RVVH had nog een klein kwartier om deze degradatiekraker niet alsnog te verliezen. Het werkte als team hard en streed voor iedere meter maar de slordigheid op het hobbelige veld was zeker niet in het voordeel. Toch kwam de zeker verdiende gelijkmaker er. Vijf minuten voor het officiële einde van de wedstrijd was het Luksch die vanaf links met een verre diepe voorzet bij de tweede paal Gino Boers vond. Deze kopte de bal door naar het centrum waar de vrijgelaten Könemann met zijn 15e treffer wederom succesvol bleek, 2-2. Diezelfde Könemann was er twee minuten later bijna met nog een treffer maar zijn inzet ging net over de keeper en over de goal heen. Het gaf aan dat RVVH voor de winst ging en die kwam er dus ook. De blessuretijd was net in gegaan toen Luksch met een uitstekende steekbal op links de diepgaande De Jesus bereikte. Keeper Kerkhove zag het gevaar tijdig in maar werd simpel uitgespeeld door hem waarna een verdediger restte als laatste obstakel. Ook dit ging De Jesus prima af, hij omspeelde hem en schoof de bal in het lege doel tot grote vreugde van alles wat blauw wit was, 2-3. Wat een ontknoping! De thuisclub bleek verslagen en ook geknakt. De lange(?) blessuretijd die scheidsrechter Akkaya bij telde veranderde daar niets meer aan. Na ruim zeven minuten was de ontlading in het Ridderkerkse kamp dan ook terecht groot.

RVVH pakte dus drie hele belangrijke punten en lijkt afstand te nemen van de onderste plaats. Door de andere uitslagen bleek winst ook wel noodzakelijk. Het team heeft gestreden en hard gewerkt voor de overwinning die ze dan ook zeker toekomt! Op naar de derby van Ridderkerk volgende week.

De Meeuwen-RVVH 2-3 (0-0) 56. Langezaal 1-0 , 68. Könemann 1-1 , 78. Pentury 2-1 , 85. Könemann 2-2, 90+1. De Jesus 2-3
Gele kaarten voor Houterman, Boogaard, Hamelink, Pentury en Lorello (allen De Meeuwen).

Opstelling RVVH:
Levestone, Eggers, Boers, Swart, J. Drenthe, Merencia, Proost, Sprangemeijer (45. Luksch), El Koubai (61. Fortes/69. De Jesus), Könemann en Sönmez.