Piet Soeteman (81)

Waar kennen we jou van?

Ik ben geboren en getogen aan de Kerkweg in Ridderkerk. Het laatste huis tegen de A16 aan was mijn ouderlijke huis. We waren erg op Rijsoord gericht. Om achteraan de Mauritsweg te gaan spelen en voetballen staken we gewoon de A16 over, want het viaduct bij de Geerlaan was er nog niet. Ondenkbaar toch. Ik heb 48 jaar aan de Thorbeckestraat gewoond. De mensen zouden me kennen van het vrijwilligerswerk dat ik lang voor de Boezemkerk in Bolnes gedaan heb. En ik was lang basisspeler van het eerste elftal van Rijsoord. Onder trainer Aard van Deil zijn we in 1965 ongeslagen kampioen geworden.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik ben bijna 56 jaar getrouwd met Riet. We hebben twee dochters, twee schoonzonen en vier kleinkinderen. De kinderen wonen in Pijnacker. Niet naast de deur, maar we gaan er regelmatig heen.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?

Polderen met mijn vrienden uit de buurt. Dat deden we onder andere in de polders waar nu de flat staat waar ik woon. Het land uitlopen en de sloten die je tegenkwam overbruggen met een polsstok. En voetballen in 'de driehoek' zoals wij dat noemden, in Rijsoord.

Waar word je gelukkig van?

Als ik samen met Riet aan het wandelen of fietsen ben in de natuur. Dat doen allebei graag en vaak. We doen het nog steeds op fietsen zonder ondersteuning.

Waar ben je verdrietig om geweest?

Het verlies van familie en vrienden. Dat hakt er altijd erg in. Helaas hoort het bij het ouder worden dat er steeds meer mensen om je heen wegvallen.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Ik hoop nog lang samen met Riet gezond te blijven en te genieten van de dagelijkse dingen.

Hoe zouden je vrienden jou omschrijven?

Ik praat graag over vroeger en gebruik mijn handen dan om het verhaal kracht bij te zetten. Dus ik denk als een drukke prater die altijd bereidt is de helpende hand te bieden.

Hoe sta je 's morgens op?

Op een vaste tijd. We ontbijten meestal om 08.00 uur. Ik zit dan blijmoedig aan tafel. Ik heb geen ochtendhumeur.

Welke verleiding kan je niet weerstaan?
Kruidnootjes en chocolade. Als de zak met kruidnootjes dicht is, gaat het nog wel, maar als hij eenmaal aangebroken, dan blijf ik echt eten tot hij leeg is.

Wat zijn je angsten?

Dat we ziek en afhankelijk worden.

Wat vind je stom?

Als je loopt te wandelen en de mensen die je tegenkomt geen gedag zeggen. Ik zeg altijd gedag. Gelukkig is dat ook een gewoonte van de mensen in de flat waar we sinds kort wonen.

Wat heb je geleerd van je moeder?

Aanpakken. Iedereen moest thuis iets doen. Mijn vader hielp naast zijn werk nog een tuinder om extra te verdienen. Wij moesten dan ook meehelpen. Aardappelen rooien of bieten uitdunnen bijvoorbeeld. Als je aan het spelen was en er werd geroepen dan moest je direct komen. Denk maar niet dat je kon zeggen dat het even niet uit kwam.

Waar kijk je naar op televisie?

Het Journaal, wielrennen, voetbal en natuurfilms. De televisie gaat 's avonds vrijwel nooit voor acht uur aan en om een uur of tien heb ik het wel gezien.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen?

Ik zou wel wat rustiger willen zijn. Ik heb nog steeds een grote gedrevenheid over me.

Wie heb je voor het laatst gebeld?

Mijn neef Christoffer belde om een tijd af te spreken. We gaan zaterdag met elkaar eten.

Wat is je favoriete quote?

Het zijn er twee. Doe maar normaal, dan doe je gek genoeg en kijk eens om je heen of je iemand tot steun kan zijn.

Wil je nog iets toevoegen?

Dat ik blij ben dat ik een Ridderkerker ben.

Wij weten uit reacties, dat deze rubriek zeer gewaardeerd wordt. We zijn echter afhankelijk van tips voor kandidaten om hem in stand te houden.
Weet u iemand?
Mail naar