Leden van GroenLinks probeerden de bussen uit
Leden van GroenLinks probeerden de bussen uit

Niet sneller met 'snelle' bussen van R-net

Algemeen

RIDDERKERK - Zo handig en snel als wordt voorgesteld is de nieuwe bus helemaal niet. Dat is de conclusie van GroenLinks na twee weken testen en vergelijken van de huidige RET buslijnen en de nieuwe zogenoemde HOV (hoogwaardig Openbaar Vervoer) variant.

Deze week bespreekt de gemeenteraad het nieuwe openbaar vervoer plan voor Ridderkerk. Dit plan gaat uit van twee belangrijke buslijnen naar Rotterdam. Eén over de Rotterdamseweg naar Kralingse Zoom en één bus die de huidige 146 en 144 moet gaan vervangen vanaf Drievliet via via Lombardijen naar Zuidplein. Inmiddels rijden nieuwe 'snelle' rode R-net bussen over de Rotterdamseweg, terwijl de oude vertrouwde grijze RET Bussen nog rijden. De fractie van GroenLinks Ridderkerk heeft twee weken lang diverse lijnen getest. De conclusie van deze steekproef is dat er geen verbetering in de reistijd is tussen de nieuwe snelle lijn en het huidige netwerk naar Kralingse Zoom is: "Of je moet vlakbij de Rotterdamseweg wonen". Daarbij hebben de fractieleden een behoorlijke tijd in files bij de Brienenoord gestaan: "De enige manier om echt te kunnen spreken van een snelle bus, zou een vrije busbaan op de Brienenoord zijn. Maar dat lijkt niet haalbaar."
Partijleden vertrokken vanaf een aantal centrale plekken in Ridderkerk gelijktijdig via de nieuwe en oude lijnen. Vanaf het Koningsplein 'won'' RET-lijn 245 het van de R-net bus. Dat heeft vooral met het kwartier wandelen te maken. Vanaf Plein Oost en Vlietplein is er een overstap nodig om bij de Rode R-net lijn uit te komen, waardoor hier het huidige netwerk hier ook wint.
Vooralsnog concludeert GroenLinks dat de nieuwe 'snelle' lijnen helemaal geen verbetering zijn en in de toekomst een verdere uitkleding van het busnetwerk voor Ridderkerk valt te verwachten.

Advertenties uit de krant