Astrid IJsselstein schreef openhartig over de dementie bij haar opa en oma

Boekje over dementie en mantelzorg

RIDDERKERK - De Ridderkerkse Astrid IJsselstein-Seip heeft een persoonlijk verhaal geschreven over dementie en mantelzorg. Met haar vierde boek vertelt ze over de groeiende zorgvraag van haar oma en opa met dementie en hoe dit ingrijpt op haar familie.

"Ik heb nog meer respect gekregen voor mantelzorgers" onderstreept Astrid, die "Mantelzorg vanaf de zijlijn" schreef op verzoek van haar vader. "Je maakt als familie in zo'n situatie zoveel mee. Dat heb ik allemaal heel openhartig opgeschreven."
Astrid putte voor dit boekje uit denkbeeldige brieven die ze aan haar grootouders schreef op haar blog "Mantelzorg vanaf de zijlijn". Die soms machteloze overdenkingen combineerde ze met mooie herinneringen en de harde realiteit van het niet langer zelfstandig kunnen wonen tot uiteindelijk een (gedwongen) opname. "Ik vind het heel moeilijk om zowel mijn opa als oma zo hard en zo snel achteruit te zien gaan. De hechte band die ik met hun heb ik er nog steeds, maar is veranderd" schrijft Astrid halverwege in het bewust dun gehouden boekje. "Ik heb het vooral geschreven voor mantelzorgers die in dezelfde situatie zitten. En mantelzorgers hebben geen tijd om dikke boeken te lezen. Daarbij is het ook een waarschuwing om jezelf niet voorbij te lopen. Om te kunnen zorgen moet je ook goed voor jezelf zorgen."
De Ridderkerkse liet het concept van haar boekje lezen door verschillende professionals in de zorg. Een mantelzorgcoördinator vatte het kernachtig samen met de woorden 'herkenbaar, aangrijpend en liefdevol'.
"Mantelzorg vanaf de zijlijn" is voor € 17,50 te koop op: www.boekscout.nl. De helft van de opbrengst gaat naar Alzheimer Nederland. De boekpresentatie is zondag 14 april om 14.00 uur bij Aafje Meerweide in IJsselmonde. De inloop is vanaf 13.45 uur. Belangstellenden kunnen zich aanmelden via: sandra.groeneveld@aafje.nl of bij de schrijfster zelf: familie.ijsselstein@live.nl.