Gazons zonder bloemen...

RIDDERKERK - Nu overal te zien, vers gemaaide gazons zonder een enkele bloem. Gazons worden tussen de 15 en 30 keer per jaar gemaaid. Een ecologische woestijn; al die grasvelden leveren geen enkele bijdrage aan de biodiversiteit. Hier hadden paardenbloemen, pinksterbloemen en madelieven kunnen bloeien. Bloemen die nectar leveren waarmee bijen en vlinders zich voeden. Insecten die weer een voedselbron zijn voor vogels en vleermuizen. Commentaar van de Natuurvereniging Eiland IJsselmonde: "Door een ander maairegiem met veel minder vaak maaien zou deze gebieden ook een bijdrage kunnen leveren aan de biodiversiteit, die de afgelopen jaren enorm achteruit is gegaan." In de hogere grassen en onder struikgewas kunnen egels rondscharrelen, sprinkhanen en krekels een plekje vinden. Volgens cijfers van de gemeente Ridderkerk wordt nog 70 procent van de grasvelden intensief gemaaid. (Schilderij als achtergrond gebruikt: Bloeiende weide, Egbert Rubertus Derk Schaap, 1913)