Wim Huijser geeft op 16 april een lezing in de bibliotheek

Liefde voor landschap en literatuur

RIDDERKERK - Schrijver en bladenmaker Wim Huijser is op dinsdag 16 april een avond terug in zijn geboortedorp. In de Ridderkerkse bibliotheek is zijn boek Luiletterland het vertrekpunt voor een lezing over literatuur, ontmoetingen met schrijvers en boekwinkels.

"Ik vertel hiermee ook met grote stappen mijn levensverhaal. Zelf heb ik alleen maar non-fictie boeken geschreven, maar de literatuur heeft me altijd getrokken" vertelt de 58-jarige Huijser. Na de Rehobothschool en het Farelcollege (toen nog Guillaume Farel) koos hij voor een lerarenopleiding, maar stond uiteindelijk maar drie jaar voor de klas. "Ik had het in die rol niet naar mijn zin. Het was bovendien een tijd van bezuinigingen en je vloog er als jongste steeds uit."
Wim stapte over naar een grote uitgeverij, waar hij als bladenmaker aan de slag ging. In bijna 25 jaar zette hij rond de zestig nieuwe tijdschriften in de markt. Toen hij op de pedagogische academie zat was hij al de motor achter het literaire blad Rust, waarvan steevast ook een stapeltje bij boekhandel De Ridderhof lag. Door die uitgave hield Huijser contact met Cees Buddingh'. "Ik mocht hem voor het eerst spreken voor het schrijven van een scriptie en hij heeft mij nooit meer losgelaten" aldus Huijser, die met Dichter bij Dordt dé biografie over Buddingh' schreef. Hij werd tien jaar geleden zzp'er om dit boek te kunnen schrijven. "Ik was al een dag minder gaan werken om naar archieven te kunnen, maar tijd om te schrijven had ik onvoldoende. Ik werkte er al bijna tien jaar aan."
Inmiddels heeft de oud-Ridderkerker veertig boeken op zijn naam staan en is hij columnist voor verschillende boekenbladen. De laatste jaren schreef hij ook boeken over wandelen en landschappen. Daarbij zijn drie boeken over populieren: "Vroeger speelde ik op het erf bij een schoolvriendje aan de Oudelandseweg en was toen al gefascineerd door het populierenbosje aan de rand van de rijksweg. Dat beeld staat mij nog steeds voor ogen."
Ook Luiletterland, een verzameling columns uit onder meer Boekenpost en De Boekenwereld, heeft een link met Ridderkerk. "Tjeempie! of liesje in luiletterland van Remco Campert lag hier in de bibliotheek met tekeningen van Joost Roelofsz. Dat beduimelde boek hebben ik en mijn schoolvrienden heel wat keren opengeslagen. Dat was ineens een heel andere wereld."
De lezing in de bibliotheek begint om 19.30 uur. Toegang is gratis. Aanmelden kan via: www.debibliotheekaanzet.nl.