Foto: Ronald Hooijmeijer

Jan van den Berg (79)

Waar kennen we jou van?

Ik heb 35 jaar als postbesteller van de PTT in de gemeente Ridderkerk gelopen. Anders dan mijn meeste collega's had ik geen vaste wijk. Zowel de mensen in Ridderkerk, Rijsoord, Bolnes, Slikkerveer en Oostendam zouden mij dus daarvan kennen.

Na mijn vervroegde uittreding ben ik zo'n vijftien jaar actief geweest als vrijwilliger bij Tafeltje Dekje. Ging ik vaak met mensen mee naar een dokter of het ziekenhuis. Iedereen heeft wel familie, maar iedereen heeft het druk en ik had wel tijd. Er waren mensen die zeiden dat ze alleen naar de dokter gingen als ik ze zou brengen. Drie keer per week kom ik nog in de Noordhaven om te biljarten. Tegenwoordig heet dat WVC Bolnes.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik ben 53 jaar getrouwd met Greetje. Samen hebben we twee kinderen gekregen. Gijsbert en Esther. We hebben een schoonzoon, -dochter en een kleindochter. Onze oogappel van veertien, Floor.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?

Ik woonde op het 'oude Patrimonium' aan de rand van Ridderkerk. Je keek zo over de landerijen. Er was nog weinig bebouwd. Die vrijheid en het onbezorgd spelen met vrienden, daar draag ik mooie herinneringen aan mee. Ik weet nog dat de bouwplannen voor de nieuwe huishoudschool aan de Koninginneweg veel stof deden opwaaien. Hoe kan je dat nou doen, was de opinie. Moet je nu eens kijken hoe groot Ridderkerk geworden is.

Waar word je gelukkig van?

Samen met Greetje leuke dingen doen. Lekker op een terras zitten of wandelen langs de rivier. We zijn geen mensen van de bossen, maar zoeken vrijwel altijd het water op. Hoek van Holland hebben we ontelbare keren aangedaan.

Waar ben je verdrietig om geweest?

We hebben kort na de geboorte afscheid moeten nemen van een zoon. Dat heeft veel pijn gedaan. Het is een herinnering die altijd bij je blijft.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Ik hoop nog lang samen met Greetje in een goede gezondheid te leven.

Hoe zouden je vrienden jou omschrijven?

Ik denk dat ze me niet als een vervelende kerel zullen omschrijven. Een sociaal type. Ik ben geen gangmaker, maar hou wel van een geintje.

Hoe sta je 's morgens op?

Ik heb geen ochtendhumeur als je dat wil weten. Na een kop koffie en de krant begint de dag.

Welke verleiding kan je niet weerstaan?

Dan moet ik zeggen roken. Ik rook niet veel hoor. Zes shaggie's op een dag. Maar stoppen doe ik ook niet. Ik rook al vanaf mijn dertiende. Dat was in die tijd heel gewoon. Je kan het je niet meer voorstellen.

Wat zijn je angsten?

Afhankelijk worden. Ik kom iedere week in de Elf Ranken en zie daar veel mensen die het minder met de gezondheid hebben getroffen dan ik. Ik hoop echt dat ik nooit in zo'n situatie terecht kom.

Wat vind je stom?

Dat mensen zo'n kort lontje hebben. In het verkeer, het is soms niet normaal. Je rijdt nooit hard genoeg en om het minste of geringste gaat de middelvinger omhoog.

Wat heb je geleerd van je moeder?

Mijn moeder was een sociaal mens. Ze heeft me bijgebracht dat je er ook voor andere mensen moet zijn.

Waar kijk je naar op televisie?

Alle voetbalwedstrijden van Feyenoord. Ik ben dertig jaar naar De Kuip geweest, maar mijn gezondheid laat het niet echt meer toe. Ik heb nu een abonnement op Fox, maar mis de sfeer wel. Verder het acht uur Journaal en talkshows. De commerciële zenders staan bij ons bijna niet op.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen?

Helemaal niets. Het is goed zoals het is.

Wie heb je voor het laatst gebeld?

Met mijn schoondochter Jeanine. Zij heeft mij opgegeven voor deze rubriek en ze belde of ik dat eigenlijk wel leuk vond. Ik ben geen beller. Ja, om een korte boodschap door te geven, maar voor een kletspraatje pak ik nooit de telefoon.

Wat is je favoriete quote?

Pluk de dag.

Aanmelden voor deze rubriek? ronald@baruitgeverij.nl