Leden van het Maatschappelijk Burgerplatform kregen een AED demonstratie

Sneller werk maken van zes minuten zones

RIDDERKERK - Het Maatschappelijk Burgerplatform Ridderkerk (MBR) wil dat de gemeente actiever wordt om tot een betere spreiding van AED's te komen. In een advies aan het gemeentebestuur is verzocht de situatie beter in kaart te brengen en het voorzieningenniveau op een hoger plan te brengen.

"Er zijn nu veel te weinig AED's die permanent beschikbaar zijn. Ook het aantal centraal geregistreerde en gekwalificeerde burgerhulpverleners is nog ver onder de maat" onderstreept MBR-lid Frans Velders. Vorige week werd voor de leden van de MBR een demonstratie met een AED gegeven door Rob Kint. De instructeur gaf daarbij ook uitleg over de manier van (automatische) oproepen naar hulpverleners, die geregistreerd zijn. Afgelopen maand kwam hij zo drie keer zelf in actie, "Twee keer met succes en die andere keer helaas niet. Ook als ik buiten Ridderkerk ben kan ik zulke oproepen krijgen. Je krijgt direct door waar de AED is en waar je moet zijn."

Meer AED's nodig
Het afgelopen jaar gaf Kint trainingen aan ruim 300 bewoners van Krimpen aan den IJssel. Deze gemeente voldoet inmiddels met het aantal AED's en de spreiding hiervan aan de eis van de zogenoemde "zes minuten zones".
"Die kant moeten we nu ook in Ridderkerk op" stelt Velders, die berekend heeft dat er hiervoor in de gemeente circa 50 AED's permanent beschikbaar moeten komen. "De meeste AED die we nu in Ridderkerk hebben zijn binnen gebouwen. Daar kan niemand bij na winkel- en kantoorsluiting."

HartslagNU
Zelf heeft Velders zich in Drievliet ingespannen om drie altijd toegankelijke AED's in de wijk te krijgen. Rob Kint deed hetzelfde in Bolnes, waar nu bijna de benodigde dekking is.
Ze hebben nu het MBP achter zich gekregen om de benodigde spreiding over heel de gemeente te krijgen. In het collegeakkoord is als streven opgenomen "een volledige dekking met AED's in Ridderkerk, die voldoet aan de norm van zes minuten."
Het burgerplatform wil dat daar snel handen en voeten aan wordt gegeven. Geconstateerd is dat er het afgelopen jaar geen vorderingen zijn gemaakt. Het MBP adviseert daarom om de regie in handen te geven aan HartslagNU. Dit landelijk platform voor burgerhulpverlening wordt gedragen door de Nederlandse Hartstichting en het Rode Kruis. Alle ambulancediensten zijn aangesloten op het systeem van HartslagNU, dat middels een app burgerhulpverleners waarschuwt na een 112-melding van een hartstilstand. "De praktijk heeft geleerd dat hiermee echt levens gered kunnen worden. De ander kant van het verhaal hoef ik denk ik niet te vertellen. Er zijn ook mensen overleden omdat er geen AED in de buurt was of dat hulpverleners de AED niet konden vinden. Daarom is het ook voor Ridderkerk belangrijk dat er meer AED's komen en dat deze ook aangemeld zijn bij HartslagNU" stelt Kint.
Op dit moment is nog geen handvol Ridderkerkse AED's bij HartslagNU geregistreerd.