De cheque voor stichting La Galigo werd een familiefeestje

Gift voor duurzaam cacaoproject

RIDDERKERK - Familieleden van Fatima Smalburg waren vorige week even terug in Ridderkerk. Ze mochten namens haar een cheque voor stichting La Galigo in ontvangst nemen bij het Snuffelpand. Met een gift van 1500 euro wordt een duurzaam cacaoproject in Indonesië gesteund.

Fatima Smalburg is de motor achter het Organic Cacao Project La Galigo. Haar stichting, vernoemd naar een oud volksverhaal uit Sulawesi over mens en natuur, beijvert zich voor eerlijke handel, gezondheid van boeren en ecologisch verantwoorde teelt. Fatima begon zich hiervoor in te zetten na haar familie in Indonesië. Een deel van haar bloedverwanten zijn cacaoboeren, die net als veel andere cacaotelers in Indonesië moeilijk kunnen rondkomen. De productie is vaak laag door gebrek aan kennis over ziekten en plagen die de cacaoplanten kunnen treffen. Vaak wordt gegrepen naar gesubsidieerde chemische pesticide, waarmee zowel mens als natuur wordt geschaad.
De La Galigo Foundation stelt daar biologische teelt tegenover. Boeren wordt geleerd hoe ze op een duurzame manier cacao kunnen telen. De stichting beijvert zich daarbij ook voor een afzetmarkt voor de producten. Donateurs van de stichting kunnen cacaobomen adopteren. De naam van het Snuffelpand is nu ook aan enkele bomen verbonden.

Verkoop
Op zaterdag 4 mei is de maandelijkse verkoop in het Snuffelpand. Allerhande tweedehands spullen worden weer goed gesorteerd aangeboden in de winkel bij het Dillenburgplein in Slikkerveer. De verkoop is van 10.00 tot 16.00 uur. Wie op zoek is naar tweedehands meubels kan zaterdag tussen 10.00 en 15.00 uur een kijkje nemen bij de opslag annex showroom aan de P.C. Hooftstraat (tegenover de dierenkliniek) in Ridderkerk.