Petra van Nes - de Man (57)

Waar kennen we jou van?
Ik zit sinds 2003 in het Wijkoverleg Rijsoord en ben sinds 2009 actief in de lokale politiek. Sinds 2010 zit ik in de gemeenteraad van Ridderkerk. Nu voor Burger op 1. Vanaf 2015 ben ik voor de Waterschapspartij actief in de lokale politiek van Waterschap Hollandse Delta (WSHD). Tijdens de laatste verkiezingen ben ik gekozen tot Heemraad van het WSHD, welke functie ik sinds april bekleed. Verder bezoek ik voor mijn werk veel verenigingen en bijeenkomsten om te overleggen. In december 2018 ben ik tot politica van het jaar in Ridderkerk gekozen.

Hoe is jouw gezinssituatie?
Ik ben getrouwd met Klaas van Nes en samen hebben we twee kinderen. Robbert en Tessa. We hebben een hond en twee katten die ook echt bij het gezin horen. We gaan niet slapen voor de katten ook binnen zijn.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?
Ik ben geboren en getogen aan de Waalweg in Rijsoord en heb een mooie warme jeugd gehad. Ik speelde met mijn zus Arjan en broer Jaap en met de kinderen uit de buurt. De hele jonge jaren speelden zich aan de Waalweg af, want ik mocht echt de Rijksstraatweg niet alleen oversteken, om daar bij vriendinnen te gaan spelen. Toen ik eenmaal wel bij mijn vriendinnen in het dorp mocht spelen weet ik nog dat we gingen 'stoepen'. Geweldig vond ik dat. Stoepranden kenden we niet aan de Waalweg. Met mijn broer Jaap heb ik veel gezeild op de Waal. Een zwemdiploma was een eerste vereiste met al dat water in de buurt.

Waar word je gelukkig van?
Mijn gezin, een goede gezondheid, mooi weer en van de natuur om mij heen. Zeg maar de basic, maar tegelijkertijd o zo belangrijke, dingen. Ik word niet chagrijnig van slecht weer, maar wel blij als de zon schijnt.

Waar ben je verdrietig om geweest?
Als mensen die je dierbaar zijn overlijden, dan ben ik erg verdrietig. Het duurt lang voordat het een plaatsje krijgt, maar uiteindelijk lukt dat wel. Praten over de overledene helpt mij daarbij. Als je niet meer over een mens praat, dan is hij pas echt dood, zeg ik altijd.

Welke toekomstdromen heb je nog?
Ik hád de droom om bestuurder te worden. Sinds april ben ik dat bij het Waterschap IJsselmonde als Heemraad. Dus ik kan zeggen dat een grote droom werkelijkheid is geworden.

Hoe zouden je vrienden jou omschrijven?
Vrolijk, optimistisch en altijd tijd voor een praatje, denk ik.

Hoe sta je 's morgens op?
Ik ben geen ochtendmens. Als ik om half zeven op moet staan, nu dan ben ik wel chagrijnig hoor. Normaal sta ik zo tussen half acht, acht uur op. Laat mij dan maar alleen, met de krant erbij, ontbijten. Lekker in alle rust wakker worden. Daarna begint de dag en ben ik er helemaal bij hoor.

Welke verleiding kan je niet weerstaan?
Ik drink bijna ieder dag een goed glas Belgisch bier. Na een avond vergaderen is dat voor mij de manier om de dag los te laten en rustig in slaap te vallen.

Wat zijn je angsten?
Ik ben een echte moederkloek. Het gebeurt gelukkig niet vaak, maar als de kinderen op de afgesproken tijd nog niet thuis zijn en ik weet niet waar ze zijn, dan maak ik me wel zorgen.

Wat vind je stom?
Mensen die niet eerlijk zijn. Liegen om er zelf, meestal, beter van te worden.

Wat heb je geleerd van je moeder?
In veel dingen lijk ik op mijn vader, maar van mijn moeder heb ik geleerd om naar andere mensen om te kijken. Mantelzorgen dus. Als ik het druk heb en dat stukje zorg dreigt erbij in te schieten dan denk ik aan mijn moeder. ,,Kom op, niet zeuren."

Waar kijk je naar op televisie?
Het laatste Journaal kijk ik iedere dag. Ik ben geen social media beest dus het komt voor dat dingen die 's morgens gebeurd zijn pas aan het einde van de dag via het Journaal mij bereiken. Verder Pauw en Jinek en de detective Midsomer Murders.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen?
Nou, ik ben niet zo groot, dus ….. En, ik ga nogal makkelijk met de tijd om. Vooral voor de mensen waar ik te laat kom zou het fijn zijn als ik daar iets meer op zou letten.

Wie heb je voor het laatst gebeld?
Dat was vanmorgen met mijn asset manager bij het Waterschap Hollandse Delta. Hij verschaft mij informatie die ik als Heemraad nodig heb voor besprekingen of om beleid te maken.

Wat is je favoriete quote?
Carpe Diem. Die gebruikte mijn broer Jaap ook. Hij is te jong overleden aan een progressieve spierziekte.

Wil je nog iets toevoegen?
Dat ik blij ben dat ik mij, via de lokale politiek, voor mijn medemens in kan zetten.