Huib van Bergen stond vanaf 1976 voor de klas bij het Farel

Huib van Bergen stapt na 43 jaar de klas uit

RIDDERKERK - Het Farelcollege neemt volgende week afscheid van Huib van Bergen. Op de Ridderkerkse school is hij nu nog de docent met de meeste dienstjaren. Net afgestudeerd trad Van Bergen in 1976 in dienst als natuurkundeleraar.

Op het toenmalige Guillaume Farel kwam hij niet onbeslagen ten ijs. "Ik heb zes weken stage gelopen op het Baarns Lyceum toen ik nog op de universiteit in Utrecht zat. Toen bleek dat ik het lesgeven in de vingers had" vertelt Van Bergen. Hij deed daarna in recordtempo MOB en had al zijn aanstelling toen hij in de zomer van '76 nog acht tentamens in een maand had.
Spijt van zijn keuze kreeg de docent nimmer. Alle jaren dat hij fietste vanuit Numansdorp en later Hendrik-Ido-Ambacht had hij het in Ridderkerk naar zijn zin: "Of ik weleens gedacht heb om op een andere school aan de slag te gaan? Ja, maar ik voelde er niets voor om in de files te komen staan. Bovendien heb ik hier veel vrijheid gekregen om het vak verder te ontwikkelen."

Windmolen
Zo kon de leerkracht een bij een boer overbodig geworden windmolen naast de school aan de Kastanjelaan plaatsen. Ook liep hij met de school voorop toen eind jaren tachtig het thematisch werken werd ingevoerd. "Daarna waren we een proefschool met het WEN-programma en we waren ook al snel een Nina-school met vernieuwde natuurkunde. De laatste jaren heeft NLT een hoge vlucht genomen. Voor die mix van natuurkunde met scheikunde, biologie, wiskunde en aardrijkskunde kiest nu bijna driekwart van de examenkandidaten" maakt Van Bergen duidelijk dat het voor hem geen herhalingsoefeningen waren.
Alle jaren bleef de docent voor de klas staan, ook in de periode dat hij teamleider was van het vwo. "Dan moet je ook veel vergaderen, maar ik vind dat je als docent altijd met je poten in de klei moet staan."
Met collega's ontwikkelde Van Bergen de lesmethode Newton, waarvan in het hele land inmiddels de vijfde editie wordt gebruikt. De natuurkunde zal hem ook na zijn pensionering niet loslaten. Hij zal lesmateriaal blijven schrijven en gaat studenten van de lerarenopleiding van de TU Delft begeleiden. Als vrijwilliger gaat hij als gids aan het werk bij de Stichting Wereld Erfgoed Kinderdijk.
Over zijn opvolging op Farel maakt Huib van Bergen zich geen zorgen. De huidige natuurkundesectie kent drie van zijn oud-leerlingen. "Ik weet van andere scholen dat het vaak moeizamer gaat. Wij hebben hier een goede mix tussen ervaren krachten en goede jonge docenten."

Receptie
Voor de afscheidsreceptie op 14 mei zijn zo'n 80 oud-collega's uitgenodigd met daarnaast oud-leerlingen, die het ver hebben geschopt op de universiteit. "Joost Bestebreurtje bijvoorbeeld. De enige leerling die ooit met een 10 is geslaagd en nu professor is. Ook komt er een gezin waarvan ik zowel de vader als moeder en de kinderen les heb mogen geven" aldus de leerkracht die er bewust voor heeft gekozen om zijn receptie niet aan het einde van het schooljaar te houden. "Officieel ben ik uit dienst per 24 juli. Maar de laatste weken van een schooljaar zijn er al zoveel activiteiten en zijn mensen vaak ook al weg. Ik wil er nog zoveel mogelijk de hand kunnen schudden."