Column Rachelle: Ajax is meesterlijk goed

Algemeen Rachelle

Het verboden woord. In Ridderkerk en omgeving beter bekend als die club uit 020. Voor mij gewoon Ajax, die ijzersterke club uit Amsterdam. Want we kunnen het niet ontkennen: dit Ajax is meesterlijk goed.

Net als 010 niet 'just a code' is, dient ook 020 als meer dan alleen het netnummer van Amsterdam. Ondanks de pijnlijke uitschakeling in de halve finale van de Champions League kunnen supporters trots zijn op de club. En dan bedoel ik niet alleen de supporters uit Amsterdam. De manier waarop Ajax het Nederlandse voetbal internationaal op de kaart heeft gezet, is iets waar iedere voetbalsupporter trots op kan zijn. Of je nou iedere wedstrijd in vak S zit bij Feyenoord of dat je ieder seizoen weer hoopt dat Excelsior een plek behoudt in de eredivisie, de manier waarop die club uit 020 de bal laat rollen, laat het hart van iedere voetballiefhebber sneller kloppen. En trouwens het EK komt er weer aan, en met spelers als deze kan het Nederlands elftal misschien wel weer eens heel ver komen. Dan is het feest, in Amsterdam, in Rotterdam en zelfs in Groningen. Dan staat heel Nederland op z'n kop. Nu al zin in.

Als mini-supporter ben ik meerdere keren afgereisd van Ridderkerk, langs Rotterdam Centraal naar station Bijlmer-Arena. Daar zat ik dan met mijn bedekte Ajax-shirt in de trein. Want Ajax-fans in Rotterdam, dat kan natuurlijk niet. Eenmaal aangekomen, wurm ik mij door de menigte heen, langs de fanshop op weg naar ingang noord-C. Roltrappen omhoog, vak 411, hoog in dat enorme stadion. Op zo'n moment lijken al die grote spelers toch ineens erg klein. Geen idee of het Ziyech was die de bal met z'n linker in de kruising schoot of dat het toch Daley Blind was die de bal achter de palen in het net plaatste. Maakt het uit, goal, juichen.

Niks 020, gewoon Ajax. Gevoelig onderwerp hier in Ridderkerk, maakt mij het uit. Voetbal is van en voor iedereen. Uiteindelijk heeft heel Nederland profijt van de jonge sterspelers die op wereldniveau voetballen bij Ajax. Juichen, dit keer niet om een goal maar om de landstitel. Trots op Ajax als landskampioen, want een betere club als deze is er niet.