Achtste doorkomst Roparun

RIDDERKERK - Op Tweede Pinksterdag zijn er feestelijke doorkomsten door Ridderkerk en Rijsoord. Vanaf 2012 kwam de Roparun (start Hamburg) door Rijsoord. Door een aantal enthousiaste mensen, vanuit het Wijkideeteam Rijsoord, zal er ook dit jaar weer een doortocht georganiseerd worden met speaker, terras, springkussen, schminken, enzovoort op hoek van de Lagendijk en Rijksstraatweg tegenover restaurant Bardot. De Roparunners waren verrast dat er in Rijsoord deze doorkomst voor hen was opgezet om de deelnemers een extra steuntje in de rug te geven voor hun zware laatste 20 kilometers tot de finish in Rotterdam.

De Rezoordse Kraaien

Het vorig jaar succesvolle team (223) uit Rijsoord zal ook dit jaar weer opdraven om wederom met zijn alle weer een fiks bedrag met elkaar bijeen te lopen en over te maken naar de Stichting Roparun. Vorig jaar waren er met vele honderden bezoekers, families, sponsoren en supporters bij restaurant Bardot. Het was een drukte van belang tijdens de doorkomst. Vreugdetranen en een emotionele ontvangst was er op de Lagendijk, het leek wel of daar een finish was maar er resten nog 20 kilmeters naar de Coolsingel. De doorkomstcommissie zal ook dit jaar weer aandacht aan het Rijsoordteam besteden, een extra premie zal er waarschijnlijk weer klaarliggen. Maar ook de andere teams zullen met heel veel enthousiasme op Rijsoord worden ontvangen.

De Rezoordse Kraaienrun

Zaterdag is ook de derde Rezoordse Kraaienrun gehouden, waarvan de opbrengst is voor het goede doel van de Roparun. De lopers startten voor de vijf of tien kilometer door Rijsoord en de Kleine Kraaienloop, voor kinderen tot 10 jaar, op het wielerparcours van zo'n 1700 meter, waar zij op hun eigen tempo liepen om de toeschouwers te laten zien dat ook zij ook de Roparun een belangrijk doel vinden. Er waren weer meer inschrijvers dan vorig jaar.

Maandag 10 juni (Tweede Pinksterdag)

De organisatoren van het Wijkideeteam Rijsoord gaan ook dit jaar weer een feestelijke doorkomst in Rijsoord opzetten, de Rezoordse Kraaien verkopen mooie Rijsoord vlaggen van de Roparun, Rijsoordenaren kochten reeds honderden vlaggen, laat zien dat men dit goede doel mede ondersteund door zo'n vlag aan de woning te hangen. De ploegen komen via het centrum van Ridderkerk, waar de gemeente Ridderkerk er een groot feest van gaat maken op en rond het Koningsplein. De beide organisaties zullen samenwerken voor de programma's die elkaar ondersteunen. De Roparunners komen daarna via de Lagendijk, Rijksstraatweg en Noldijk door Rijsoord. Om deze ploegen ook nu weer het nodige steun in de rug te geven is de doorkomst op de hoek Lagendijk/ Rijksstraatweg, tegenover restaurant Bardot. De verwachting is dat er zo'n 100 ploegen starten vanuit Hamburg. De verwachte doorkomsten van de meeste deelnemers zal tussen 10.00 en 16.30 uur zijn.

Een zo groot mogelijk bedrag voor de Roparun

Om deze doorkomst zo feestelijk mogelijk te maken en ook een mooie bijdrage te kunnen leveren aan de doelstelling van Roparun, "Leven toevoegen aan de dagen, waar geen dagen meer kunnen worden toegevoegd aan leven", worden er weer een aantal dingen opgezet. Er is wederom een folder gemaakt, die in Rijsoord zal worden verspreid, met daarop informatie vanuit de organisatie en met logo's van bedrijven, verenigingen, organisaties of particulieren die de organisatoren financieel ondersteunen. De organisatie kon vorig jaar de kosten heel laag houden en zo'n € 2.000,00 overmaken op de bankrekeningen van diversen ploegen van Roparun. Ook dit jaar zal het te schenken bedrag verdeeld worden over een aantal teams en dit zal tijdens de doorkomst bekend worden gemaakt. Facet Ridderkerk zal zorgdragen dat er voor de kinderen een springkussen aanwezig en zal gezichtkunstenares Marina van Face to Face zal weer de kinderen van een ander gezicht voorzien. Voor de inwendige mens zijn er diverse mogelijkheden voor een hapje en een drankje op het terras van Restaurant Bardot. DJ Gage Man zal de dag muzikaal ondersteunen. De organisatoren staan open voor meer initiatieven en ideeën om de doorkomst te ondersteunen. Indien bedrijven, verenigingen, scholen, organisaties en particulieren wat op andere wijze willen bijdragen is dit uiteraard ook bespreekbaar, bijvoorbeeld doormiddel van het opzetten van een actie, een vlag, spandoek,