Mirjam op den Brouw – Bestebreurtje (42)

Waar kennen we jou van?

De meeste mensen zullen mij van het schoolplein, het kinderdagverblijf en de gereformeerde kerk kennen. Ik heb de eerste zes jaar van mijn leven in Ridderkerk gewoond. Daarna zijn mijn ouders naar de Mauritsweg in Rijsoord verhuisd en heeft mijn leven zich, tot nu toe, in het mooie dorp aan de Waal afgespeeld. Ik heb in de ouderraad van het kinderdagverblijf gezeten en ben nog steeds lid van de ouderraad van de basisschool van mijn kinderen. Verder ga ik al 25 jaar als leidster van het kinderkamp van de Gereformeerde kerk mee. Ik zie nu al de kinderen van de kinderen die in de eerste jaren dat ik leidster was meegingen.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik ben tien jaar getrouwd met Sjoerd. We hebben twee kinderen. Lennard en Jasper. Sjoerd en ik kennen elkaar al vanaf de lagere school, maar toen ik dertig was werd het pas wat.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?
De gezelligheid thuis. Mijn moeder werkte niet en was altijd thuis. Tussen de middag ging ik naar huis om te eten. Als mijn vader nachtdienst had dan aten we warm. Die gezelligheid als je thuis kwam en je moeder was er, daar heb ik mooie herinneringen aan. En de Kempervennen daar bewaar ik ook mooie herinneringen aan. Ben daar lang ieder jaar een week op vakantie geweest.

Waar word je gelukkig van?

Mijn gezin, het voorjaar, het zonnetje, een wandeling door het Waalbos of aan het strand. Het zijn de kleine dingen die me blij maken.

Waar ben je verdrietig om geweest?

Als mensen die me dierbaar zijn overlijden. Mijn ouders en schoonouders leven gelukkig nog. Ik heb nog een oma van 96 jaar. Als mensen jong overlijden of ziek worden dan maakt dat wel indruk.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Ik ben geen dromer. Heb ook geen bucketlist. Ik ben ervan om de dingen vooral niet te lang uit te stellen. Toekomst? Wie dan leeft wie dan zorgt zeg ik altijd. Maar wel in de juiste proporties gezien hoor. Ik ben geen losbol of zoiets.

Hoe zouden je vrienden jou omschrijven?

Als een spontaan iemand die altijd voor een ander klaar staat. Maar ook als iemand die recht voor z'n raap is en van zijn hart geen moordkuil maakt.

Hoe sta je 's morgens op?

Ik ben een ochtendmens. Ga liever op tijd naar bed om vroeg op te staan, dan andersom. Om half zeven gaat de wekker en begint de dag. Geen rituelen, geen chagrijn.

Welke verleiding kan je niet weerstaan?

Chocolade heeft in ons huis geen lang leven.

Wat zijn je angsten?

Ik denk dat we allemaal wel een bepaalde angst hebben om ziek te worden, maar ik heb er geen slapeloze nachten van. Net zo min als van andere dingen.

Wat vind je stom?

Mensen die ruzie om niets maken. Families die uit elkaar vallen door koppigheid. Praat het uit en ga weer verder waar je gebleven bent. Het leven is zo kort.

Wat heb je geleerd van je moeder?

Ik ben van rust en regelmaat. Alles zoveel mogelijk onder controle. Dat heb ik van haar.

Waar kijk je naar op televisie?

Ik vertrek, kijk ik altijd. Als ik er niet ben, dan nemen we het op. Series kijk ik nooit. Ik heb altijd wel wat te doen en dan mis je weer een aflevering. Niets voor mij. Ik heb er het geduld ook niet voor. Dat geldt ook voor films trouwens.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen?

Mijn directheid wordt me niet altijd in dank afgenomen. Ik zou dus soms wel eens iets langer na willen denken voor ik iets zeg. Dat leer ik mijn kinderen wel trouwens. Even tot tien tellen en dan pas reageren.

Wie heb je voor het laatst gebeld?

Ik ben meer van de app dan van het bellen. Maar wel voor de korte berichten. Gaat het te lang duren dan bel ik al snel.

Wat is je favoriete quote?

Ik roep altijd, een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Ik ben een gangmaker. Als mijn kinderen me tijdens een feestje op een oude foto's zien, dan denken ze dat ik dronken was. Maar ik drink niets.