Dauwdrappen op Hemelvaartsdag in Kijfhoek

RIDDERKERK - Voor het derde jaar wordt er een natuurwandeling gehouden door het Develgebied in het buurtschap Kijfhoek. Dit gaat plaatsvinden op Hemelvaartsdag, donderdag 30 mei aanstaande, en is een initiatief van de gezamenlijke kerken 'De Open Hof' en 'De Ark' uit Hendrik Ido Ambacht, in samenwerking met de Stichting Behoud Kijfhoekkerk. Het begrip 'dauwtrappen' als traditie gaat terug tot de Middeleeuwen; een frisse wandeling in de zeer vroege ochtend en eeuwenoude traditie op Hemelvaartsdag. Ritueel was, dat men al zingend en blootsvoets op het natte gras ging dansen. De dauw op het gras zou een zuiverende werking hebben op het lichaam.

Zowel de wandeling als de speciale samenkomst in de kleine Kijfhoekse polderkerk staat onder leiding van dominee Piet van Veldhuizen. Volgens hem gaat men tijdens de vroege natuurwandeling alle zintuigen uitgebreid te kost geven. Het advies is goede wandelschoenen te dragen die een beetje nat mogen worden, want niet alle paden zijn verhard en er is veel dauw. De groepswandeling start bij de Kijfhoekkerk om 07.00 uur. Voor deze natuurwandeling hoeft men zich niet aan te melden. Er zijn geen kosten aan verbonden. Rond 08.00 uur zijn ze terug en gaan ze genieten van het zelf meegebrachte ontbijtpakketje. Afhankelijk van het weer zal dat buiten, dan wel binnen de Kijfhoekkerk plaatsvinden. Voor koffie, thee en frisdrank met wat lekkers erbij zal worden gezorgd.

Rond negen uur zal dominee Piet van Veldhuizen een korte bijzondere dienst houden over Hemelvaart in de polder. Of men nu heeft meegewandeld of niet, iedereen is van harte welkom. Er zal wel een collecte worden gehouden, die volledig bestemd zal zijn voor het in het in stand houden van deze unieke polderkerk. De Kijfhoekkerk is gelegen tussen Heerjansdam en Zwijndrecht. Het adres is Kijfhoek 30, 3335 LE Zwijndrecht.