Els van Drunen werd met een etentje uitgezwaaid

Afscheid van Riederborgh na 48 jaar

RIDDERKERK - Na een dienstverband van bijna 48 jaar is Els van Drunen gestopt bij Riederborgh. De 64-jarige Ridderkerkse was in het zorgcentrum werkzaam als keuken-assistent. Afgelopen vrijdag had ze in Gasterij de Ontmoeting een afscheidsdiner met collega's, oud-collega's en familieleden. Graag had ze doorgewerkt tot haar officiële pensioen, maar haar gezondheid is daar niet meer naar.

Nadat Els als jong meisje had gesolliciteerd kwam toenmalig directeur Schalkoord persoonlijk bij haar ouders thuis om te vragen wanneer ze kon beginnen. Het toen net twee jaar bestaande bejaardenhuis had toen als naam "De Riederborgh". Het lidwoord is in de huidige naam van het zorgcentrum losgelaten. Dat is niet de enige verandering die Els meemaakte. Ze maakte vijf directeuren en verschillende verbouwingen mee. Wat niet veranderde was de vaste plek van de keukenhulp in haar koffiepauzes. Steevast zat ze in de recreatiezaal op de orgelbankje. "Eigenlijk zouden we haar dat bankje cadeau moeten doen. Alleen zal onze organist dat niet waarderen. Daarom doen we het met een paar mooie foto's" aldus haar leidinggevende Joery Hollemans, die Els twaalf jaar in de keuken meemaakte.
"Ze heeft heel wat koks vetgemest met de koffie die ze altijd bracht. Met een hart van goud. Als ze woorden met iemand had was ze de eerste om sorry te zeggen of er volgde de volgende dag een bloemetje. Ze wilde met niemand ruzie."
Een goede band had Els ook met leveranciers die voor de strenge hygiëne eisen (HACCP) gewoon de producten aan de deur af kwamen geven of zelf in de koelcel zetten. De groenteboer en de slager kwamen om de dag en visboer Aart van Wijnen bracht steevast elke vrijdag verse of warm gebakken vis.
Daarbij kende Els in het huis iedereen en bijna iedere bezoeker van Riederborgh kende op den duur Els. Ze had er ook de bijnaam "De Telegraaf" omdat ze op de hoogte was van ieder nieuwtje. Aan een baan elders heeft ze nooit gedacht. Sterker nog, ze verhuisde naar de Burg. de Zeeuwstraat om dichter in de buurt van haar werk te wonen. Nu daar een eind aan is gekomen zal ze zeker nog weleens binnenstappen om bij een kopje koffie bij te praten.