Singelkerk opent deuren tijdens Pinkstermarkt

De Singelkerk houdt tijdens de Pinkstermarkt Open Kerk. Iedereen kan binnenlopen. Om 14.00 uur is er een Evensong, naar oude Engelse kerktraditie. Winkelend publiek is op zaterdag 8 juni van 9.00 tot 17.00 uur welkom in de Singelkerk, in het historische hart van Ridderkerk. Het is de eerste keer dat de deuren van de kerk tijdens de Pinkstermarkt opengaan. Gedurende de hele dag is er muziek. Er is een organisten estafette: diverse musici bespelen het Van den Heuvelorgel, een markant instrument met vier klavieren. Om 13.00 uur komen andere instrumenten aan bod. De familie Marck bespeelt piano, viool en trompet.

Evensong
Opvallend in het programma is de Evensong om 14.00 uur, met een orde van dienst naar oude Engelse kerktraditie. De structuur van de Evensong bevat vaste onderdelen van gebed, Schriftlezing en lied. Deze zaterdag zingt het publiek de gezongen onderdelen mee. De Evensong duurt een uur.

Om 10.00 en 12.00 uur wordt het pinksterevangelie gelezen: een gedeelte uit het bijbelboek Handelingen. Deze passage verhaalt de uitstorting van de Heilige Geest in het jaar 33 in Jeruzalem. Dit is precies wat de wereldwijde christelijke kerk al eeuwen met Pinksteren gedenkt en viert.

Pinkstermarkt
Tot dusver was de kerk nooit geopend tijdens de Ridderkerkse Pinkstermarkt. 'We hadden dat eigenlijk al veel eerder wel kunnen doen', zegt Evelien van Dalen van de organisatie. 'Iedereen is welkom om binnen te kijken. Het kerkgebouw is een prachtig monument, waar we als dorp trots op mogen zijn. Ridderkerkers komen hier al eeuwen op zondag samen om van God te horen en om Hem te eren.

Tijdens de Open Kerk kun je gewoon rustig in een bank zitten en genieten van het gebouw, van de muziek. Maar er is ook tijd voor wie over de diepere dingen van het leven een gesprek wil.'

Goede doel
De Singelkerk is dit jaar eveneens op de Pinkstermarkt zelf present. Op de Kerksingel huurt de hervormde gemeente een aantal kramen. Met de opbrengst wil de Singelkerk het missionaire werk van Rik en Machteld Lubbers in Kosovo steunen. Zij doen sinds 2013 jeugdwerk in de stad Peja en zijn betrokken bij diaconaal werk ter plekke.

Er is een kraam met tweedehandsspullen en -boeken, een crea- en brocantekraam. Ook is er perkgoed, brood en koek te koop en kun je er voor een hamburger, grote stroopwafel of een verse jus d'orange terecht.

Bron: Singelkerk Open Kerk