David Dullens (links) is blij met het door Hans Mijnders geschreven boek

Jeugdboek over gevolgen van een ongeluk

RIDDERKERK - Eind 2017 nam David Dullens contact op met kinderboekenschrijver Hans Mijnders. Hij kwam met een bijzonder verzoek bij zijn leraar die hem ruim dertig jaar geleden in Ridderkerk in de klas had. Hij wilde zijn verhaal over een ongeluk en de blijvende gevolgen in een boek zien: "Want ik heb een verhaal. Ik kon het alleen zelf niet goed op papier zetten."

De nu 43-jarige Dullens haalde vijftien jaar geleden anoniem de krant. Hij werd op de Van Brienenoordbrug door een vrachtwagen van zijn motor gereden. Hij lag hierdoor twee weken in coma en moest daarna lang revalideren door het opgelopen hersenletsel en gebroken nekwervel. "Nog altijd ben ik snel moe, kan ik niet teveel prikkels hebben en uit ik me emotioneel anders dan vroeger. Ik gebruik nu vaak mijn telefoon als hulpmiddel om me te herinneren aan dingen die ik moet zeggen en doen. Mijn smaak en reukvermogen was ook weg, maar mijn smaak is gelukkig teruggekomen" zegt David over de veranderingen in zijn leven.
De Ambachter was 28 toen hem dit ongeluk overkwam. Zijn vrouw was op dat moment zwanger van hun eerste kind. Hans Mijnders zag daar niet direct materiaal voor een boek in. "Ik schrijf kinderboeken. Voor mijn doelgroep moet je niet met een verhaal over volwassenen komen. Daar had David zelf ook al over nagedacht. Hij kwam met het idee om er een jongen van 16 van te maken die een scooterongeluk krijgt. Verder kon ik me dan baseren om alles wat waargebeurd is" vertelt de auteur.

Dagboek
Mijnders had voor dit boek meerdere gesprekken met David en zijn echtgenote Claudia en kreeg ook inzage in hun dagboek. "De stukken die ik uit het dagboek opvoer zijn letterlijke citaten. Ook de namen van vrienden en zorgverleners zijn de namen van mensen die een rol hadden in het echte verhaal. Normaal ben ik degene die het verhaal verzint, maar nu kwamen alle ingrediënten vanzelf. Voor mij was de uitdaging om het pakkend samen te vatten en een tijdspanne van tien jaar terug te brengen naar een jaar" aldus Mijnders. Daar is hij volgens David bijzonder goed in geslaagd. "Bij ons kwam alles weer terug toen we het manuscript lazen" zegt de 'hoofdpersoon' van het boek dat de titel "Op z'n kop" heeft gekregen.
David hoopt dat het bijdraagt aan meer begrip voor NAH (niet aangeboren hersenletsel) en een ieder die in dezelfde situatie zal raken. "Ongelukken met brommers en scooters overkomen helaas ook jongeren van zestien, maar ook door een beroerte kun je hersenletsel oplopen. Dat heeft gevolgen voor een vriendengroep. Ik was altijd degene die feestjes regelde. Nu kost het me moeite om naar een verjaardag te gaan en moet ik vaak snel weer weg. Dat is ook een facet dat heel goed in dit boek is verwerkt. Een klaagzang is het gelukkig allerminst geworden, want dat wilde ik niet. Zelf sta ik ook positief in het leven."
"Op z'n kop" is gericht op jongeren van 12 tot 18 jaar. Het boek is uitgegeven door Den Hertog en ligt voor € 10,50 in de winkel.