Senioren zomerfestijn 2019

RIDDERKERK - In de maanden juli en augustus worden de jaarlijkse senioren zomeractiviteiten weer gehouden door Facet Ridderkerk. Ook dit jaar staat het programma weer vol met gezellige, mooie, sportieve en leuke uitstapjes. Het zomerfestijn start op dinsdag 16 juli en duurt vier weken.

Broekerveiling Veilen en Varen

Op dinsdag 16 juli vertrekt de bus naar de Broekerveiling in Broek op Langedijk. Hier krijgt men een rondleiding door het museum over het leven van de tuinders rond 1900. Daarna is er een rondleiding door het rijk der 1000 eilanden.

Kijk- en luistermuseum

Als iedereen is ingestapt vertrekt de bus op donderdag 18 juli richting Bennekom. Deze dag wordt er een bezoek gebracht aan het Kijk- en luistermuseum, waar alle zintuigen worden geprikkeld. Daarna vertrekt de bus naar Scherpenzeel waar een heerlijke lunch klaar staat. Wanneer iedereen voldaan is van de lunch start een rondrit over de Utrechtse Heuvelrug onder leiding van een gids. Terug van deze rondrit wordt nog een drankje gedronken in restaurant Boschzicht om vervolgens terug te keren naar Ridderkerk.

Scootmobieltochten

Ook de scootmobieltochten zijn dit jaar weer onderdeel van het programma. Op donderdag 18 en 25 juli en 1 augustus rijdt men met eenscootmobiel langs de mooiste natuur- en recreatiege­bieden van Ridderkerk en omge­ving. De route is ongeveer 25 km lang en onderweg wordt er even uitgerust voor een lekker drankje. De startplaats is Grandcafé Burgerzaken op het Koningsplein.

Ossenstal Epe

Dinsdag 23 juli is er een dagtocht naar de Ossenstal in Epe. Middenin het uitgestrekte bosgebied van Epe ligt Restaurant de Ossenstal, hier wordt men ontvangen met een uitgebreide lunch. De Ossenstal is gelegen op een prachtig stukje Veluwe in het natuurgebied 't Eperholt. Na de lunch volgt, onder leiding van een Veluwse gids, een schitterende rondrit over de Veluwe en de rit naar huis.

Tropical Zoo en Aardbeienterras

Is men wel eens naar de Tropical Zoo geweest? Donderdag 25 juli wordt men rond 10.30 uur bij de Tropical Zoo & Vlindertuin ontvangen met koffie en appelgebak. Men wandelt hier midden in Zeeland door de tropen van Midden- en Zuid-Amerika omringd door 's werelds grootste en kleurigste vlinders, reptielen, tropische vogels en prachtige planten en bloemen. Rond 13.00 uur staat er een heerlijke lunch met kroket voor men klaar en na de lunch vertrekt de bus naar Rijsbergen. Daar aangekomen krijgt men een rondleiding bij het Aarbeienterras over het bedrijf en de teelt van de aardbeien.

Natuuractiviteit Reijerpark

Het Reijerpark is een uniek stukje natuur in Ridderkerk. Op dinsdag 30 juli houdt Facet een natuuractiviteit vanaf het Natuur Milieu en Educatief Centrum. In 1978 is het 40 hectare grote park aangelegd, waarbij maar liefst 287 verschillende soorten bomen zijn aangeplant. Men krijgt een rondleiding door het centrum en samen met natuurgids Aart van Dragt wandelt men door het park. De paden in het park zijn goed begaanbaar, dus ook met de rollator kan men deelnemen.

Zandsculpturen

Donderdag 1 augustus rijdt de bus naar Elburg want in dit gezellige, toeristische stadje is het grootste verhaal van onze tijd vormgegeven in een expositie met zandsculpturen: Bijbelverhalen in Zand. De lunch is gezamenlijk en na de lunch heeft men nog gelegenheid om meer prachtige zandsculpturen te bekijken. Rond 17.00 uur komen ze in Ridderkerk aan.

Kunst maakt de mens

Lekker creatief bezig zijn? Dit kan bij de workshop 'Kunst maakt de mens' op dinsdag 6 augustus. De activiteit is van 13.45 tot 15.30 uur in WVC Bolnes. Een professionele museumdocent begeleidt de workshop, waarin aandacht is voor zowel het praten met elkaar over Van Gogh en zijn kunst en natuurlijk ook voor het maken van een eigen kunstwerk: een stilleven.

Beweegactiviteiten

Ook als men lekker wilt blijven bewegen in de zomervakantie dan kan dit. Op woensdag 17, 24 en 31 juli biedt Facet yoga aan in Trefpunt Oost. De yogales bestaat uit rustige lichaams- en ontspanningsoefeningen. Ook wordt er aandacht besteed aan bijvoorbeeld buikademhaling. Yoga zorgt voor balans tussen lichaam en geest en geeft men een gevoel van rust. Nog nooit yoga geprobeerd? Geen probleem, iedereen is welkom.

De aangepaste gymnastiek  in de Gasterij is een vast onderdeel van het programma van Facet Ridderkerk. Tijdens de les komen alle spieren aan bod. Er worden wat lichte krachtoefeningen en leuke beweegspelletjes gedaan, maar er wordt ook gewerkt aan stabiliteit, conditie en lenigheid. Is men wat minder mobiel? Dit is geen probleem, alle oefeningen kunnen gedaan worden op de stoel.

Afsluitdiner bij Pannekoe

Het zomerfestijn wordt donderdag 8 augustus afgesloten met een heerlijk drie-gangen diner (inclusief twee drankjes) bij Restaurant Pannekoe. Er is soep vooraf en men kan voor het hoofdgerecht een keuze maken uit de diverse pannenkoeken of kipsaté met frites en een ijsje of koffie/thee na.

Meer informatie

Inschrijven en betalen kan bij de balie van Facet Ridderkerk aan de Schoutstraat 5. Wees er snel bij want vol is vol. Op 14 mei tussen 10.00 – 11.00 uur kan men zich ook inschrijven in de Gasterij, op 14 mei tussen 14.00 – 15.00 uur in WVC Bolnes en op 16 mei van 10.00 – 11.00 uur in WVC Slikkerveer. Voor meer informatie kan men contact opnemen met Facet Ridderkerk via 0180 – 432 350. Bekijk www.facetridderkerk.nl voor het complete programma.