De jongeren die in de herfstvakantie naar Servië gaan

Jongeren naar Servië

RIDDERKERK - Een groep jongeren uit Ridderkerk en omstreken hoopt de aankomende herfstvakantie naar Servië te gaan. De groep hoopt zich daar in te kunnen zetten "voor mensen die het niet zo goed hebben als wij in Nederland."

De jongeren hopen in Servië verschillende activiteiten te doen. Ze zullen er twee predikanten en hun kleine gemeenten van Laszlo Harangozo en Tibor Varga ontmoeten. Voor één gemeente wil de groep een jeugdhonk realiseren. Ze willen hiervoor een kelder, die vroeger diende als CV-ruimte, ombouwen tot een gezellige ontmoetingruimte. Ook krijgen de vrijwilligers waarschijnlijk de kans om mee te gaan naar een vluchtelingenkamp om ook deze mensen te ontmoeten en te helpen. Deze kampen zijn opgebouwd bij de grens van Servië en Hongarije. Sowieso zal men activiteiten ondernemen in de dorpen waar verbleven wordt. Ze willen er onder meer leuke dingen met de kinderen doen.

Bakkersactie
De jongerengroep gaat dit avontuur aan met behulp van Stichting HOE (Hulp Oost Europa), maar moeten daarbij zelf met acties in de benodigde middelen voorzien. De komende tijd zullen ze op verschillende manieren in Ridderkerk actief zijn. Inmiddels is er al gestart met een bakkersactie. Verkocht voor het werk in Servië worden onder meer eierkoeken, bolussen, krentenbollen, gevulde koeken en stroopwafels.
De bestellijst is te vinden op: www.actievoorservie.nl. Op deze site is ook meer te lezen over het project, de deelnemers en actuele acties.