Met deze dieptetekening in wording is het 3D Street Art Festival gestart

Sinkhole op het Sint Jorisplein

RIDDERKERK - Afgelopen maandag leek er op het Sint Jorisplein een sinkhole te zijn ontstaan. Dit is een plotseling gevormd gat in de grond. Op diverse plekken in Nederland zijn de laatste tijd diverse sinkholes ontstaan door natuurlijke omstandigheden of door een breuk in een ondergrondse waterleiding. Echter het gat in het centrum van Ridderkerk heeft een andere oorzaak.

Hier is sprake van het werk van streetpainters die op straat een 3-dimensionale tekening maken die de suggestie wekken dat we onder de grond kunnen kijken of anderszins een diepte effect kunnen waarnemen. Op de plek van de foto is de kunstenaar Gregor Wosik bezig om een tekening te maken die een stukje van een Ridderkerkse legende in zich heeft. Gregor heeft wel de vrijheid gekregen van de opdrachtgever Winkelhart Ridderkerk om een eigen interpretatie toe te passen. Bij het verschijnen van deze krant zal de tekening in een eindfase zijn.

Internationale kunstenaars
Daar het hier het 3D Street Art Festival betreft blijkt uit het feit dat er op nog vijf plekken bijzondere tekeningen worden gemaakt waarvan de kunstenaars afkomstig zijn uit Duitsland, Polen, Italië, Engeland en Nederland. Met Gregor Wosik heeft de organisatie wel een topper in huis. Hij heeft menige prijs gewonnen en is houder van het World Genius Book of Records voor een 2600 vierkante meter grote 3D tekening. Bijzonder is dat hij in Ridderkerk bestaande elementen in zijn tekening betrekt. Men kan nog tot en met zaterdag de kunstenaars op diverse plekken in het winkelhart aan het werk zien. Zaterdag zullen zij nog worden aangevuld door twee schilders die een wel heel bijzondere hilarische kijk op schilderen hebben en menigeen op het verkeerde been zullen zetten.