Kees Alderliesten bij zijn computers met (v.l.n.r.) Aad Kress, Kathy van Helvoort, Nellie Broekhuizen en Els de Winter

Smullen van spullen uit jaren tachtig

RIDDERKERK - In de Ridderkerkse Oudheidkamer is de wisselexpositie over de jaren tachtig verlengd tot en met 6 juli. Deze goed bezochte tentoonstelling voedt met voorwerpen en foto's uit die periode de herinneringen.

Op hun oproepen kregen de samenstellers veel spullen in bruikleen die velen al hebben weggegooid. Wat te denken van ongebruikte strippenkaarten en de cassettebandjes met de Top 40, die veertig jaar geleden op de schoolpleinen werden verhandeld. Er worden ook oude cassetterecorders en een walkman bij getoond. "Er is veel meer bewaard gebleven dan we hadden verwacht. Zelfs een van de eerste elektrische tandenborstels hebben we hier staan" vertelt Els de Winter. Zij stelde de tijdreis naar de jaren tachtig samen met Nellie Broekhuizen, Kathy van Helvoort en Aad Kress.

Oude computers
De werkgroep Wisseltentoonstellingen kan ook nu klassieke computers presenteren. Uit de collectie van Kees Alderliesten zijn een oude Atari, Commodore 64, IBM, Macintosh en Apple II plus te zien. "Toen een wonder van techniek, maar nu heel gedateerd. Iedereen die er vroeger mee heeft gewerkt of gespeeld vindt het prachtig om te zien" is de ervaring na de eerste weken van de expositie. Voor deze terugblik werden ook voorwerpen en foto's uit het archief van Stichting Oud Ridderkerk gelicht. In woord en beeld wordt er zo onder meer verteld over de opkomst van Radio Ridderkerk, het faillissement van Boele en het vroegere vrouwen trefcentrum. Met enkele kaartjes wordt duidelijk gemaakt hoe de rijkswegen zich hier hebben ontwikkeld. Foto's van muziekverenigingen en materiaal van de muziekschool voeden ook de herinneringen.
De tentoonstelling kan worden bekeken op donderdag t/m zaterdag tussen 13.30 en 16.30 uur. De toegang is gratis.