Leden van coöperatie De Groene Stroom met wethouder Japenga op het dak van De Werf

Bewonerscoöperatie succesvol met zonnepanelen

RIDDERKERK - Maar liefst 228 zonnepanelen zijn er de afgelopen weken in opdracht van bewonerscoöperatie De Groene Stroom op het dak van sportzaal De Werf in Slikkerveer geïnstalleerd door Energie Anders. De belangstelling voor het project was zo groot, dat er zelfs een wachtlijst van leden is voor nieuwe projecten.

Bestuurslid Henk van Houcke van De Groene Stroom vertelt dat de uitvoering van zo'n project wel een paar jaar voorbereiding vraagt, maar dat het met support van de Gemeente, de Provincie en met de medewerking van het schoolbestuur van de naastgelegen basisschool gelukt is: "We hebben het ongebruikte dak van De Werf weten om te toveren in een kleine, schone energiecentrale die genoeg groene elektriciteit levert voor ongeveer 25 Ridderkerkse huishoudens."
Bestuurslid Hans Ipskamp vervolgt enthousiast: "Het mooie van zo'n postcoderoosproject is, dat mensen die zelf geen geschikt dak hebben, kunnen meedoen aan zo'n coöperatief zonnedak en van de voordelen kunnen profiteren. In minder dan tien jaar is de hele investering terugverdiend."
Na een succesvolle crowdfunding vorig jaar konden er al ruim 500 zonnepanelen op De Fakkel worden gekocht, Zonnedak De Werf is nu het nieuwste duurzame project. Maar voor De Groene Stroom is dat nog lang niet genoeg. De coöperatie wil graag nog meer zonnedaken samen mét en voor de leden realiseren. Dat kan op een bedrijfsgebouw zijn, een sporthal of een ander gebouw met een geschikt dak voor zonnepanelen. "Suggesties zijn welkom," aldus Ipskamp. Voor verdere informatie over de coöperatie en het lidmaatschap: www.degroenestroom.org.