Minister danst bij veteranen

RIDDERKERK - Minister van defensie Ank Bijleveld-Schouten genoot zaterdagmiddag mee op de jaarlijkse veteranendag in Ridderkerk. Het was de veertiende keer dat deze dag op het Koningsplein werd gevierd voor de lokale veteranen (ruim 300!) en alle belangstellenden.

"Dit is een feestelijke dag, maar met een serieuze ondertoon. Een dag van dankbaarheid, waardering en respect voor onze veteranen. Die gewone mensen die ongewone dingen hebben gedaan" aldus burgemeester Attema.
Voorafgaand aan het officiële gedeelte van de veteranendag bezocht de burgemeester met de minister de fototentoonstelling van Esther Cappon in het gemeentehuis. Deze Ridderkerkse veterane blikt met een fotoproject terug op haar missie in Bosnië in 1996. "Haar missieverhaal en de manier waarop ze dit heeft verwerkt sprak mij aan" sprak Bijleveld er later over in haar rede op de Koningsplein. Ook andere Ridderkerkse veteranen werden door haar persoonlijk toegesproken. Op het schilt gezet werden de Indiëveteranen Bert Bekkers en Bert Kamerman, maar de lof van de minister gold alle veteranen: "Sommigen van u kwamen terug van een missie en vertellen er zeventig jaar na dato  nog met stralende ogen over. Anderen kwamen thuis en ontdekten dat de missie hen bleef dwarszitten. Hoe u ook thuiskwam, u verdient onze steun, onze hulp en onze eindeloze waardering."
De minister nam de tijd om de praten met verschillende veteranen en schroomde ook niet om mee te danken met de muziek van de Fanfare Bereden Wapens en de zangeressen van Les Chouettes. Veel belangstelling was er net als voorgaande jaren voor de rondritjes met militaire voertuigen van TRIS (stichting Troepenmacht In Suriname), waar jong en oud van genoten.