De Fiets4daagse blijft een grandioos evenement

RIDDERKERK - De 39ste Fiets4daagse Zuid-Holland Zuid, die vorige week gehouden werd, is wederom een succes geworden. Dit jaar gingen ongeveer evenveel fietsers als vorig jaar op weg om 15, 30 of 60 km per avond af te leggen. De tochten voerden door Ridderkerk, Barendrecht, Zwijndrecht, Heerjansdam, H.I. Ambacht, Rotterdam, de Alblasserwaard, de Krimpenerwaard, de Hoekse Waard en andere delen van het eiland IJsselmonde. Het weer was iedereen goed gezind; veel zon en alleen op woensdag aan het einde van de route een flinke regenbui. De organisatoren, bestaande uit leden van de R.F.T.C.Rekreatoer en de Supportersvereniging v.v. Rijsoord, kijken tevreden terug op een fantastisch en uniek evenement in deze regio.

Keuze van afstand

Door de keuze van afstand (15, 30 of 60 km) bepaalde de deelnemer zelf zijn eigen inspanning. De meeste deelnemers kozen wel voor de 15 km. Het merendeel bij deze afstand bestond uit jonge deelnemers, al of niet samen met vader, moeder, opa of oma. De 60 km was een ware uitdaging voor de gevorderden. Niet iedereen was in staat om alle dagen mee te rijden, maar dat is ook geen verplichting.

Sponsors

De prijs bij voorinschrijving was, mede dankzij de sponsors Rabobank Ridderkerk Midden-IJsselmonde, garage J.W. Pons, rijwielhandelaar J. Verschoor/Vlasblom en vele adverteerders, slechts vijf euro per deelnemer. Maar dat was niet alles wat sponsors voor de deelnemers deden. Onderweg ontvingen de deelnemers bij de controleposten diverse versnaperingen, veelal door de plaatselijke ondernemers gratis verstrekt. Zo ontvingen de deelnemers van Transportbedrijf Euser een kartonnetje limonade en van de Spar in Heerjansdam een flesje water. De Staay Food Group/Van Ooijen Citrus had deze keer een mandarijn, van Rijploeg2wielers een beker limonade en van Live Line een heerlijk ijsje. Bovendien ontvingen alle deelnemers van Plantenkwekerij Nes een prachtige plant, van Melkhandel W. Plaisier een beker (karne)melk, zorgde Bakkerij v.d. Waal voor een krentenbol en kwam Ben v.d. Waal Turbana met bananen. N.I.M. zorgde voor koffie en thee, terwijl Leonne's Keukentje daarbij een petit foor aanbood. L. van Gelder gaf ook bananen weg en Leefbaar Ridderkerk blikjes limonade en een watertje. Het deelnemersboekje was ook voorzien van het lotnummer voor vele prijzen, met als hoofdprijs een mooie sportfiets. Deze prijzen werden geschonken door J. Verschoor/Vlasblom, Gulden Fietsen, Les Amis du Vin, De Weypoort, Moerkerken Tweewielers, Plantenkwekerij Van Nes, Sign Power en garage J.W. Pons. In het deelnemersboekje was wederom een puzzel opgenomen, waar een mooie fotoafdruk mee te verdienen viel.

Door Zuid-Holland-Zuid

De eerste dag van de fietsvierdaagse ZHZ begon met zonnig weer. De sfeer was uitstekend en de route liep voor de 15 km en 30 km rijders door Ridderkerk, Heerjansdam en Barendrecht. De toerrijders (60 km) gingen op zoek naar mooie wegen in de Krimpenerwaard. De route op de tweede dag (ook zonnig) liep voor de 15 km door Ridderkerk en voor de 30 km rijders naar Alblasserdam en Ridderkerk. De toerrijders gingen de Alblasserwaard in. Op de derde dag was het spannend of er wel gefietst kon worden. Regen, maar ook onweer, dreigde spelbreker te worden. Gelukkig ging alles door en werd door de 15 km- en 30 km-rijders Barendrecht, Heerjansdam en Zwijndrecht bezocht. In de buurt van Plantenkwekerij Van Nes werden de deelnemers onthaald op een behoorlijke (natuurlijke) douche. De meesten haalden drijfnat de finish. De toerrijders gingen vanwege het weer richting Spijkenisse.

De vierde en laatste dag was er een zonder een wolkje aan de lucht. De rijders van de 15 km en de 30 km bleven in de buurt van Ridderkerk, maar de 60 km rijders reden nog even naar Albrandswaard, Barendrecht en Rhoon. Alle rijders werden in het feestelijke Rijsoord onthaald met muziek. De rijders en rijdsters reden hun laatste kilometer door de Mauritsweg op weg naar de bloemen en medailles.

Finish

Zoals gebruikelijk werden de deelnemers op de finish weer feestelijk binnen gehaald. De Rijsoordse muziekvereniging Sursum Corda stond in Rijsoord klaar om de deelnemers muzikaal te onthalen en daarna ontvingen alle deelnemers van de dames en heer van de Rabobank in de kantine van de VV Rijsoord de welverdiende medaille. In deze kantine van de plaatselijke voetbalvereniging kon met een hapje en een drankje genoten worden. Voorzitter Leen Kruithof bedankte de fantastische medewerking van de opbouwers, stempelaars, veiligheidsmensen, EHBO-Rijsoord, controleurs, kantinemedewerkers, enzovoort. Zonder deze vrijwilligers en de sponsors was en is de fietsvierdaagse niet mogelijk. De commissie fiets4daagse hoopt dat zij ook volgend jaar weer op deze samenwerking mogen rekenen. Als laatste werd de grote verloting van de fiets en andere prijzen gehouden. Winnaar van de fiets van Verschool werd mevrouw of heer Van Harmelen. De winnares van de Foopla foto ter waarde van honderd euro is Ilonana v.d. Hoeven. De datums voor volgend jaar van de veertigste editie zijn nu al bekend, namelijk 22 tot en met 25 juni 2020.

Foto's

De vele foto's die tijdens de vier avonden door de organisatie gemaakt zijn, zijn te zien op de eigen website; www.fiets4daagsezhz.nl. Ook op Facebook was de Fiets4daagse actief.

Verloting en puzzeluitslag

Tijdens de trekking op donderdag 20 juni 2019, door Rabobankmedewerkster Lonneke, zijn er op de volgende nummers een prijs gevallen:

Uitslag verloting: 069 / 104 / 221 / 228 / 311 / 331 / 346 / 391

Uitslag puzzel: 084 /227 / 240 / 300 / 375

Is men nog niet gebeld, dan kan men contact opnemen met Wim van Wingerden, 0180-427183. Aan eventuele typefouten kunnen geen rechten worden ontleend.