Een geluidscherm in deze vorm komt er niet

'Gat bij West' niet dicht met Softs

RIDDERKERK - Het laatste deel van de rijksweg A15/A16 zonder geluidsschermen bij Ridderkerk-West zal niet gedicht worden met innovatieve Softs. Het gemeentebestuur heeft geen marktpartij gevonden die "het gat van West" met de draaibare panelen wil dichten.

Wethouder Marten Japenga maakte vorige week in de raadscommissie bekend dat het niet voorspoedig gaat met dit plan. De aanbesteding heeft geen partner opgeleverd die er een vervolg aan kan geven. Bovendien heeft Rijkswaterstaat aangegeven problemen te hebben met een geluidsscherm dat afwijkt van wat nu gebruikelijk is. Met de Softs had Ridderkerk de hoop op een primeur van een meerkantig scherm met als elementen zonneschermen, afvang van fijnstof en reclame-uitingen. Japenga verwacht niet dat dit het nog zal worden met deze innovatieve oplossing. "Maar de raad heeft besloten dat hier een scherm komt. We zullen dus met een ander voorstel moeten komen" aldus de wethouder.
Omdat op dit deel bij West de normen niet overschreden worden hoeft Rijkswaterstaat niet te investeren in maatregelen. Maatregelen zijn nu wel in onderzoek vanwege dreigende overschrijdingen bij knooppunt Ridderster.

Second opinion
Ook bij het Oosterpark blijft het rijkswegverkeer volgens de laatste rapporten binnen de normen. Het gemeentebestuur én bewoners hebben ook hier de wens voor een geluidswal of geluidsschermen. Het college heeft recent besloten tot een 'second opinion'.
"Zolang normen niet worden overschreden hoeft Rijkswaterstaat niet voor schermen mee te betalen. We kunnen slechts vragen om medewerking. Als uit ons onderzoek mocht blijken dat de cijfers niet kloppen, moet dat aanleiding zijn om wel actie te ondernemen" hoopt wethouder Japenga.