't Ronde Sant wil haar bewoners herkenbare deuren geven

Fancy fair voor 'eigen' voordeuren

RIDDERKERK - Op zaterdag 6 juli wordt er een fancy fair met rommelmarkt gehouden bij 't Ronde Sant in Ridderkerk. Personeel van het verpleeghuis 't Ronde Sant hoopt op deze dag het geld in te zamelen voor deurstickers voor de 92 bewoners.

"We hebben hier de zorg voor mensen met verschillende soorten dementie en andere mentale problematiek. Met overal dezelfde deuren op de gangen vinden ze lang niet allemaal zelfstandig hun eigen kamers terug. Met een herkenbare voordeur wordt de beleving anders. Daar hebben andere huizen al positieve ervaringen mee opgedaan" vertelt Patrycja Grochowska, leercoach van 't Ronde Sant, die met haar collega's de fancy-fair organiseert.
Ook bij 't Ronde Sant heeft men dit inmiddels proefondervindelijk kunnen ervaren met een afdeling waar deurstickers zijn aangebracht en een gang dat het beeld heeft gekregen van een winkelstraatje met de namen van bekende Ridderkerkse winkeliers. "De gangen zijn nu kleurrijk en herkenbaar voor de cliënten door eigen foto en een naamplaatje naast een mooie "voordeur" en dat doet zoveel voor onze bewoners. Dat geeft echt een thuisgevoel."
Het kost rond de 10.000 om dit voor het hele Ronde Sant door te voeren. De helft van dit bedrag is al toegezegd door het management van Aafje. Gezamenlijk probeert nu het personeel, hun thuisfront, familieleden van de bewoners en vele sponsoren zoals Vrienden van Aafje, Rotery Ridderkerk de Waal in het restant te voorzien. De activiteiten op zaterdag 6 juli zijn van 11.00 tot 16.00 uur in de binnentuin aan de Hugo de Groothof 1. Naast de rommelmarkt zijn er een beautyhoek, een kraam met hobbymaterialen, zelfgemaakte artikelen, kleding, kinderactiviteiten en allerhande lekkernijen en nog veel meer. Ook worden er mooie sponsorprijzen verloot, waaronder bonnen van Van der Valk en een zonnestudio. Voor extra vermaak zorgen een cartoontekenaar en de band Jong Belegen.