Met beachhandbal kom je fit uit de zomer

Sport

RIDDERKERK - Het is bij uitstek een zomersport: beachhandbal. Lekker springen, schieten en duiken in het zand tijdens de warmste dagen. Het kan bij Saturnus '72, waar de nieuwe vorm van sport breed omarmd wordt.

door Jeffrey van Maten

"We beginnen er mee in april en het loopt ongeveer door tot en met het begin van de schoolvakanties", vertelt Monique Brandsma, technisch adviespunt bij de Ridderkerkse handbalvereniging en groot voorstander van de sport op het zand. "Beachhandbal is enorm spectaculair."
Dat komt volgens Brandsma door de bijzondere manier van puntentelling. Zo kun je bijvoorbeeld twee punten verdienen door te scoren na een pirouette in de lucht. "Er zijn heel veel leuke acties bij het beachhandbal. Doordat we op een kleiner veld spelen, is het tempo erg hoog. Dat maakt het leuk om te bekijken én te spelen."
Dat laatste wordt inmiddels door 37 leden gedaan bij Saturnus. De Ridderkerkse club heeft vier teams, waarvan er één meedoet aan de NK-tour. "Zij proberen zich via toernooien door het hele land te plaatsen voor het Nederlands Kampioenschap." Daarnaast zijn er ook drie wat meer recreatieve teams. "Maar ook daar draait het wel om de prestatie. Iedereen wil graag winnen. We merken dat het animo groot is onder onze leden."
Bijkomend voordeel volgens Brandsma is dat je enorm fit uit de zomer komt. "Handbal op zand vergt enorm veel van je fysieke vermogen. Door het springen in het zand en het moordende tempo ben je topfit na de zomervakantie."
Bij Saturnus, dat over een eigen beachveld beschikt en hoopt uit te breiden, staat plezier voorop. "Mensen vinden het leuk om de sport te beoefenen en er hangt altijd een fantastische sfeer. Dat komt doordat we fair play hoog in het vaandel hebben staan. Het is geweldig om met elkaar te beachhandballen."
Geïnteresseerden kunnen op 13 september deelnemen aan een clinic bij Saturnus. Aanmelden kan via beach-drechtsteden@hotmail.com.