Van oppas aan huis naar professionele kinderopvang

RIJSOORD - Afgelopen week vierde kinderdagverblijf 'de Bron' het 30-jarig bestaan met een gezellige feestweek. Als afsluiting zijn alle medewerkers inclusief hun gezinnen op zaterdag een dag uit geweest naar Ouwehands dierenpark in Rhenen en aan het eind van de middag is de hele groep wezen bowlen en pannenkoeken eten in Kesteren.
Geen branche heeft zoveel ontwikkelingen doorgemaakt als de kinderopvang. 30 Jaar geleden begon Anja Rijsdijk in de garage naast haar huis aan de Pruimendijk in de wijk Oostendam met een dagopvang voor 16 kinderen. De gemeente was verantwoordelijk voor de veiligheid. In 1998 verhuisde de familie Rijsdijk naar hun huidige woning aan de Rijksstraatweg 50b in de wijk Rijsoord ook werd het pand de Bron aangekocht. De Bron was een verenigingsgebouw dat in het verleden bij de Opstandingskerk hoorde.  Overdag werden er kinderen opgevangen en 's avonds en in het weekend de zaal verhuurd worden. De damvereniging op maandagavond, de EHBO-vereniging op dinsdagavond, bruiloften, partijen. Veel mensen zullen 'de Bron' hier nog van kennen.
Na een grote verandering in 2005 toen de Wet Kinderopvang kwam ging de verantwoording van de gemeente naar de houder. Wat een regels kwamen er en wat een verandering voor het personeel. Na een crisis in 2006 was in 2010 het kinderdagverblijf zo gegroeid dat er dagelijks bijna 80 kinderen opgevangen werden en is Anja gestopt met de zaalverhuur.
In 2011 daalde de vraag naar kinderopvang weer en besloot kdv de Bron om het roer om te gooien. Inmiddels waren er ook 4 nieuwe kinderopvangorganisaties gestart in Ridderkerk, zodat er steeds meer concurrentie kwam. De Bron is zich gaan richten op kwaliteit. Er werd veel geïnvesteerd in het opleiding van personeel en goede onderwijsmaterialen. In 2016 zijn 2 groepen van de 6 groepen gericht op reformatorische opvang onder de naam het Mosterdzaadje.
Afgelopen jaar is er weer een wetswijziging gekomen. De wet IKK (Innovatie & kwaliteit) bracht weer heel wat verandering met zich mee die de opvang ten goede kwamen. De afgelopen jaren zijn alle pedagogisch medewerkers terug de schoolbanken in gegaan en is een leven lang leren het uitgangspunt. Iedereen is gecertificeerd voor het geven van VVE (Vroeg-en voorschoolse educatie) en hebben minimaal 3F taalniveau. Als kers op de taart zal deze week het kinderdagverblijf een locatiecertificering ontvangen door de Ced-groep.

Bron: Kinderdagopvang De Bron