De Dierenbuddy laat ouderen langer van hun dieren genieten

Dierenbuddy in Ridderkerk van start

RIDDERKERK - De Dierenbescherming regio Zuidwest zal binnenkort in Ridderkerk van start gaan met het project Dierenbuddy. Dit is een onderdeel van de afdeling Preventie van de Dierenbescherming, die de Dierenbuddies al eerder introduceerde in onder meer Amsterdam, Utrecht, Amersfoort en Zaanstad.

Dit initiatief richt zich op ouderen of chronisch zieken met één of meerdere huisdieren, die hulp nodig hebben bij de zorg voor deze dieren en zelf niet de financiële middelen hebben om hulp 'in te kopen'. Ondersteuning van een vrijwillige Dierenbuddy kan een oplossing zijn.
"Met het ouder of ziek worden nemen vaak de functiebeperkingen toe waardoor het steeds moeilijker wordt in de benodigde zorg voor het huisdier te voorzien. Vaak wordt ook het sociale netwerk kleiner wordt waardoor de mogelijkheid om op familie, vrienden of kennissen terug te vallen, voor hulp, geen optie meer is. Terwijl het hebben van een huisdier enorm waardevol is voor de kwaliteit van leven. Met wat hulp van een vrijwillige Dierenbuddy kunnen mens én dier zo lang mogelijk van elkaars gezelschap genieten, ook in een zorginstelling waar huisdieren zijn toegestaan" aldus de Dierenbescherming.

Praktische hulp
De vrijwilligers van Dierenbuddy ondersteunen deze mensen door te helpen bij de verzorging voor hun huisdier. Te denken valt aan praktische hulp zoals het verschonen van de kattenbak, het verschonen van de vogelkooi, een lange wandeling met de hond maken, naar de dierenarts gaan en eventueel opvang voor het dier te regelen. Met een Dierenbuddy hoeven dier en baasje niet gedwongen van elkaar gescheiden te worden. De hulp van een vrijwilliger voor de zorg van een dier heeft ook een sociaal aspect. Zij zorgen bij ouderen voor aanloop en kunnen wat tijd maken voor een gezellig praatje met de eigenaar van het huisdier.
De vrijwilligers van dit project worden begeleid door een professionele Coördinator Dierenbuddy en krijgen binnen de Dierenbescherming de mogelijkheid tot scholing. De Dierenbescherming zoekt nu naar enthousiaste vrijwilligers, met een groot hart voor mens en dier, voor dit prachtig werk in Ridderkerk. Ook in Rotterdam hoopt men binnenkort te starten met de Dierenbuddy.
Voor meer informatie over Dierenbuddy of het solliciteren als vrijwilliger kam via de website: www.dierenbescherming.nl/dierenbuddy of https://www.dierenbescherming.nl/dierenbuddy of mailen naar dierenbuddy.rotterdam@dierenbescherming.nl.