Fietsen langs monumenten en kunstwerken

RIDDERKERK - Een gezelschap van twaalf personen fietste afgelopen zaterdag langs monumenten in Ridderkerk, Rijsoord en Oostendam. "Een experimentje. We wilden iets extra's aan onze tentoonstelling toevoegen. En dit leek ons een leuk idee" aldus Tiny Bekkers, die bij deze rit de rol van gids optrad.

In de Oudheidkamer loopt momenteel de tentoonstelling "Kunst- en Monumentenroute Ridderkerk". Mooi gefotografeerd toont dit een overzicht van de monumenten en kunstwerken die de gemeente in de openbare ruimte rijk is. De fietstocht maakt duidelijk dat we er vaak ongemerkt aan voorbij fietsen en dat de meeste details ons helemaal ontgaan. Bij de rit van ongemerkt bijna 16 km stapten Bekkers en zijn gevolg verschillende keren af om bijzondere kenmerken van oude boerderijen en andere panden onder de aandacht te brengen. Ook werd stilgestaan bij drie oorlogsmonumenten en kunstwerken bij scholen die vaak onbekend zijn. De vrijwillige gids van de Oudheidkamer weet er overal uit het hoofd over te vertellen en kan bij vragen terugvallen op zijn sheets met extra informatie.
Op zaterdag 3 augustus is er, bij goede weersomstandigheden, opnieuw een monumentenrit. Dit keer wordt er vanaf 14.00 uur gefietst door Slikkerveer en Bolnes, een fietstocht van ongeveer tien kilometer. Belangstellenden kunnen zich vanaf 13.30 uur in de Oudheidkamer melden. Deelname is gratis.
Voorafgaand kan men de tentoonstelling over de monumenten bekijken. De van korte uitleg voorziene foto's zijn in de vitrines aangevuld met oud gereedschap, klassieke fototoestellen en schaalmodellen van koetsen, treinen en oldtimers. Ook de recent door oud-burgemeester Harm Bruins Slot aan de Oudheidkamer geschonken bronzen beeldjes hebben een plaats gekregen. Van het oude gemeentehuis is een bewaard gebleven luik en de windvaan uit het depot van Stichting Oud Ridderkerk gehaald.