Tiny Bekkers deelt wetenswaardigheden over kunstwerk ‘Beeldspraak’ in Slikkerveer

Kunst- en Monumentenroute - deel 2

RIDDERKERK - Op zaterdag 3 augustus verzamelt zich in de Oudheidkamer een groep van 16 mensen voor de route. Waar vorige week de monumenten en kunstwerken van Ridderkerk en Rijsoord bekeken werden, leidt de route van vandaag langs de bezienswaardigheden van Slikkerveer en Bolnes.

In de trouwzaal roept oud-schoolmeester Tiny Bekkers zijn 'volgelingen' bij elkaar om de plannen voor vandaag te bespreken. Vervolgens verontschuldigt hij zich voor zijn meisjesnaam met de mededeling dat het in Brabant (waar zijn roots liggen) niet vreemd is als een man Tiny (afgeleid van Martinus) genoemd wordt. Als iedereen zijn fiets heeft opgezocht, rijden we langs de Singelkerk naar het eerste monument. Een oud woonhuis aan de Benedenrijweg wordt door Tiny beschreven als drie monumenten voor de prijs van één. Boven het woonhuis was vroeger de synagoge van Ridderkerk en ook de oude tien meter lange muur die links van het huis te zien is, valt onder monumentenzorg.
Voorbij de Rotterdamseweg zien wij eveneens drie monumenten op een rij. Drie unieke vrijstaande panden pronken in het middagzonnetje met 'Huis te Woude' (1610) als oudste en mooiste gebouw. Dat de familie te Woude niet onbemiddeld was, ontdekken we een kilometer verder aan de andere kant van de Ringdijk. Daar zijn de restanten te vinden van wat ooit in 1372 een kasteel was, eveneens luisterend naar de naam 'Huis te Woude'. De bouw ervan is echter nooit voltooid, aangezien de Deltawerken nog niet bestonden en er in een paar jaar enkele flinke overstromingen de bouw verhinderden. Een andere oorzaak van het niet voltooien van het kasteel waren de Hoekse en Kabeljauwse twisten, wist medereiziger en natuurkenner Aart van Dragt te vermelden.
Bij het bekendste Ridderkerkse monument 'Huis ten Donck' gaf Tiny zelfs even de volledige regie in handen van Aart, die ons in vijf minuten de complete geschiedenis van dit unieke pand wist te melden. Sinds 1702 eigendom van de familie Groeninx van Zoelen, hoewel het huidige bouwwerk uit 1746 stamt en inmiddels bewoond wordt door de negende generatie. Op de Donckselaan wordt stilgestaan bij de dramatische executie van acht Bolnessenaren vlak na de bevrijding in 1945.
Rijdend door 'het Ruhrgebied' en genietend van de rust van de Donckse Velden, fietsten wij weer terug over de Kievitsweg. In Ridderkerk worden nog enkele beelden bewonderd en na een rondleiding van een kleine twee uur, wordt de volledige groep in de Oudheidkamer voorzien van een kopje koffie. Een leerzame en sfeervolle middag die wat mij betreft een jaarlijkse traditie mag worden.

Ton Schipper

Expositie

De "Kunst- en Monumentenroute" is dit jaar de zomerexpositie in de Oudheidkamer. Tot 28 september getoond worden foto's van gemeentelijke monumenten en kunst in de openbare ruimte. Toegang is gratis.