In het Snuffelpand werd een cheque voor Chã das Furnas gepresenteerd

Snuffelgift voor dorpsgemeenschap

RIDDERKERK - Uit de opbrengst van het Snuffelpand hebben de Ridderkerkse Vrouwen voor Vrede hebben 1500 euro geschonken aan het project Cabo Verde op het Kaapverdische eiland Santo Antão. Met dit project wil men een kleine dorpsgemeenschap bestaanszekerheid geven.

Het eilanddorpje Chã das Furnas wordt bewoond door 34 families, ongeveer 160 personen. Zij leven voornamelijk van landbouw en veeteelt. Een karig bestaan. Zij zijn afhankelijk van regen. Na een aantal jaren van droogte is de nood groot geworden; men kan het land niet bewerken. Ander werk is er echter niet. Op zoek naar een baan vertrekken veel jongeren.
Er is een sociaal interventieproject bedacht om het tij te keren. Het project is erop gericht, dat de bewoners in staat zijn niet alleen voor zichzelf, maar voor de gehele dorpsgemeenschap een bestaansmogelijkheid en zekerheid te creëren. Daartoe moet het werk op een andere manier georganiseerd worden. Bijvoorbeeld dat niet alle vrouwen voor hun eigen gezin brood bakken, kippen houden of het land werken, maar dat een aantal personen dit voor alle bewoners doet. Anderen zullen een soort wasserij beginnen en weer anderen zorgen voor de dieren. Zo kan er een uitruil komen van diensten, eventueel tegen betaling en kunnen meer mensen aan het werk en kan er beter geproduceerd worden.

Verkoop
Op zaterdag 7 september is de maandelijkse verkoop in het Snuffelpand. In de winkel bij het Dillenburgplein staan de tweedehands artikelen voor de liefhebbers uitgestald van 10.00 tot 16.00 uur. Voor tweedehands meubels kan men zaterdag tussen 10.00 en 15.00 uur terecht bij de opslag aan de P.C. Hooftstraat (tegenover Dierenkliniek Ridderkerk).