Open monumentendag

RIDDERKERK - Het monumentale kerkgebouw van de Hervormde gemeente Rijsoord zal in het kader van monumentendag op 14 september geopend zijn van 10.00 tot 16.00 uur. Het huidige kerkgebouw is op 16 december 1832 in gebruik genomen. Daarvoor heeft op deze plek een kleiner kerkgebouw gestaan dat vanaf 1336 bijna 500 jaar dienst heeft gedaan. In de loop der jaren is aan deze kerk heel wat verbouwd en veranderd. Hieronder enkele jaartallen:

In 1922 werd het besluit genomen om de toren, die in zeer slechte staat verkeerde, niet meer te repareren maar in zijn geheel te vervangen. Het koepeldak is toen veranderd in een spits dak waardoor het geheel ongeveer een meter hoger werd.

In 2005 was de toren opnieuw in zeer slechte staat. Besloten is toen de gehele toren in onderdelen naar beneden te halen. De kapotte delen zijn vervangen of gerestaureerd en later op hun oorspronkelijke plaats weer teruggezet.

Vorig jaar is gebleken dat de toog in de kerkzaal scheuren begon te vertonen en de veiligheid niet meer kon worden gegarandeerd. Er staat nu een tijdelijke ondersteuningsconstructie in afwachting van de definitieve restauratie, die voor dit najaar staat gepland. Dhr. Kees Brinkman heeft zich verdiept in de geschiedenis van de kerk en dat in een boekje samengevat. Uitgave van dit boekje is mede mogelijk gemaakt door de steun van Stichting Fonobori waar we heel dankbaar voor zijn. Het is te verkrijgen op 14 september in de kerk, kosten 12,50 euro per stuk. Iedereen is van harte welkom.

Tegelijk is het dan ook Nationale Orgeldag. In dat kader zal Jan Peter Teeuw een drietal mini-concerten geven op verschillende orgels in Ridderkerk. Om 13.00 uur is de beurt aan ons Bätz-Witte orgel. Het dateert uit 1864 en is daarmee het oudste kerkorgel in Ridderkerk. Het concert duurt ongeveer een half uur en is gratis toegankelijk. Ook de eigen organist Rene Barnard zal een bijdrage leveren en de twee organisten spelen ook samen, vierhandig, een psalmbewerking. Ook hiervoor is men van harte uitgenodigd.