De uitgifte van de nieuwe afvalcontainers werd vorige week met een Harmoniemars gevierd

'Voorkomen dat we straks meer moeten betalen"

RIDDERKERK - Wethouder Marco Oosterwijk (financiën) is tevreden over de gemeentebegroting 2020 en het toekomstperspectief. Er zijn geen redenen om de tarieven extra te verhogen. "We kunnen onze basisvoorzieningen overeind houden en hebben nog wat vet op de botten" zegt de wethouder naar aanleiding van berichten van andere gemeenten die vrezen voor sluiting van een zwembad of bibliotheek.

Ook qua woonlasten komt Ridderkerk er positief uit de vergelijking met omliggende gemeenten. Zelfs met de stijging van de afvalheffing komend jaar zijn de inwoners van Ridderkerk veruit het goedkoopste uit. Oosterwijk vindt de stijging van het afvalgeld met bijna 16 procent ook goed te verdedigen. "Het kost nu geld, maar we voorkomen hiermee dat we in de toekomst nog veel meer moeten betalen" stelt de wethouder, die daarbij wijst naar de sterk stijgende kosten voor vuilverbranding. Door dit steeds duurder te maken probeert ook het Rijk een betere afvalscheiding te bereiken. "Nu is het zo dat we allemaal betalen voor ook de mensen die niet zo milieubewust zijn. Het nieuwe systeem beloont straks mensen die wel keurig afval scheiden. Ik ben ervan overtuigd dat dit door veel Ridderkerks wordt gezien als een uitstekende stap."

Nieuw voor oud
Voor de komende jaren liggen er voor het gemeentebestuur de nodige uitdagingen. Wensen van de huidige coalitie moeten nog een structurele plek krijgen in de begroting. Veel ruimte hiervoor lijkt er op dit moment niet. Wethouder Henk van Os sluit niet uit dat er "nieuw voor oud" keuzes gemaakt moeten worden om nieuw beleid in te zetten. "Wat we van onze ambities in het collegeprogramma kunnen realiseren zal volgend jaar blijken" blikt hij vooruit.