Expositie Gerard van Halderen in Reyerheem

RIDDERKERK - Zaterdag 5 oktober is de opening van de expositie van Gerard van Halderen in de hal van Reyerheem te Ridderkerk. Gerard tekent en schildert van jongs af aan en heeft zich hier verder in ontwikkeld door het volgen van diverse opleidingen en cursussen. Zijn werk is qua onderwerp en techniek heel gevarieerd (landschappen, portretten, cartoons, illustraties). Hij put zijn inspiratie meestal uit de natuur, de schoonheid en ongereptheid zoals hij die ervaart tijdens wandelingen en vakanties. Die ervaring probeert hij weer te geven in schilderijen van landschappen of subtiele details uit de natuur die hem raken. Het laatste jaar heeft hij ook ervaren hoe fijn en vaak heel verrassend het is om spontaan, vanuit een bevoel of intuïtie, zonder vooropgezet plan of beeld, iets te schilderen. Gewoon kijken wat er ontstaat.

Ook laat hij zich inspireren door mensen. Zittend op bijvoorbeeld een terras, snel tekenend in een schetsboekje, probeert hij mensen te vangen met een paar rake lijnen. Soms leidt deze manier van waarnemen tot cartoons. Ook portretschilderen heeft zijn belangstelling. Gerard geeft ook schilderles in de Reyerheem aan bewoners. Tijdens de expositie zullen ook enkele werken van bewoners te zien zijn. Iedereen is welkom op zaterdag 5 oktober in de Reyerheem aan de Torenmolen 1, Ridderkerk, om de schilderijen en cartoons te bewonderen. Vanaf 10.00 uur staat de koffie en thee klaar en de officiële opening is om 10.30 uur.